onsdag 2 januari 2013

Mamma Tajkon handlar med alla tre småtajkonarna

Idag skulle jag göra ett handla-race med alla tre barnen. Skam den som ger sig.
Jag hade kanske kunnat vänta och handlat när mannen kom hem, men liksom varför ta den enkla vägen? Dessutom var det liksom saker vi faktiskt behövde....

Och dessutom tänkte jag att jag rensar ut kartonger samtidigt och tar med pantinsamlingen och så tar vi både återvinningen och pantstationen på vägen. Allt för att liksom utmana tålamodet. Och just det, jag skulle lämna tillbaka en sned lampa som vi köpt också.....

Det gick bra! jag lyckades inte slänga en enda petflaska i återvinningen eller panta nån sned lampa eller så.
Sigge hjälpte mig dra kundkorgen inne på LIDL. Själv hade jag kundvagn med babyskydd med sovande baby i och Elton fick förtroendet att gå själv i butiken.( LIDL är bra, det är sällan köer, eller många människor där, man kan parkera precis utanför och det är inte alltför stor yta att tappa bort galna treåringar på.

De missöden jag avstyrde var när Elton vid ett tillfälle liksom gjorde ett "stage-dive" rätt ner i Sigges kundkorg och liksom välte den och dess innehåll. Det var nu inte så att han snubblade ner i den eller så utan han gjorde det som ett utfall av ren överskottsenergi, som ett säkert kort för att få lite extra uppmärksamhet där inne i affären, att inte riskera att gå obemärkt förbi. Han dessutom skrattade när han låg där pladask på golvet.Sigge däremot skrek som en stucken gris, något överdrivet för situationen, jag tror inte han skrikit mer om jordet rämnat framför oss. Själv körde jag bara fram med vagnen, drog upp Elton bestämt med ett fast tag i hans overalltyg ( bra med overaller, man kan lyfta barnen i rygg-tyget vid behov) och så körde vi vidare. Låtsades som att det regnade....

Jag lyckades också plocka bort alla överflödiga varor som Elton stoppat i kundkorgen och inte behöva betala för nåt jag inte själv ville ha, denna gång.

Det enda som kunde gått tokigt var när vi stod vid pantcentralen, och en tant kommer dit. Ställer sig vid såna boxar man låser in väskor i och fifflar med ett skåp, ber dessutom mig om hjälp med nyckeln. Jag som har tre barn och en pantmaskin att fokusera på!!! Elton får se hennes rullator och det liksom lyser i ögonen på honom. Ett obevakat ögonblick av koncentration på den kärvande nyckeln istället för på Elton resulterar i att han tar rullatorn och tänker dra iväg med den. Men jag får tag i honom och förhindrar även detta.

En höftledsfraktur pga att Elton snott tantens rullator, hade inte varit så lysande.

Nu gick ju hela handlingen toppenkanon.
Dessutom avrundade vi med att äta lunchen ute, vi grillade korv med mormor och morfar på Svinö.Till och med Majken åt lunchen i det fria, jag ammade henne i ett vindskydd. Enda missödet som hände på Svinö var att jag spillde ut en hel mugg varm choklad i mitt knä och fick gå till bilen i dyngsura jeans och det såg ut precis som om jag kissat på mig. Men då får väl folk tro det då..... man kan inte va super-hero-mum hela tiden.

nej vi sänder inte röksignaler, vi släcker elden efter oss.....

Jo just det. Båda barnen la sina handskar kvar på grillplatsen och det upptäckte vi när vi kommit halvvägs hem. Men snälla morfar körde efter dem och levererade även hem dem senare.. tack snälla......



3 kommentarer:

  1. Klart du fixar! Du är ju iaf en supermorsa fast på ditt vis med 3 barn! Kram på dig / Malin W-H

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Wow! Härligt att du tar dig an lite extra utmaningar! :-) Och underbart när du beskriver det som ett lagom organiserat kaos att skratta åt! You go, girl!

    SvaraRadera