onsdag 12 december 2012

Efter Majken kom till jorden. - den fula historen


Trebarnsförälder! Mamma till en flicka. Omtumlande. I samma stund som min lilla tjej föds återvänder min energi. Lyckan och endorfiner gör mig illpigg. Jag vill inte ligga där i sängen som en sjukling. 15 min efter hon fötts, så fort "efterarbetet" är klart är jag uppe och vill hellre sitta med henne i fåtöljen i rummet. Vi konstaterar att hon är så torr, tjejen. Inget fosterfett, inget blod. Bara så fin. Jag har inte tappat så mycket som en droppe blod under förlossningen. Har klarat mig utan nån ny bristning. Och jag känner mig så pigg. vi börjar till och med diskutera att vi kan åka hem så fort vi fått tillåtelse.
. Hon äter och ligger i en filt vid mitt bröst. Sen ligger hon hos Lenny en stund. hon passar på att bajsa väldigt tidigt så vi får hålla ett litet papper runt hennes rumpa. Efter ett tag när hon ligger hos mig så känner jag att det blir varmt i mitt knä. Jag säger att jag tror att hon kissar. Jag kollar ner och ser att hela mitt knä är fyllt av blod. Det är inte hon som kissar, det är jag själv som blöder. I samma veva kommer barnmorskan in och frågar om jag vill gå och duscha. Jag tror klockan är 8 nånting. Jag berättar att jag blöder och blir beordrad i säng. Barnmorskan säger att jag ska få en spruta i låret så att det ska sluta blöda, att jag kan få lite eftervärkar av sprutan. Jag skrattar och säger att "nej men nu vill jag inte ha fler värkar, det kommer väl inte bli som en förlossning igen, hon säger att "nej så ska det inte bli...".

Jag får sprutan, ligger ner och det känns lite snopet. Efter ett tag kommer vi på att vi måste ju lägga i pengar i parkeringsautomaten. Lenny ger mig bebisen och går ut. Klockan är 8.30. När han är ute får jag en illamåendeattack, känner att jag kommer börja kräkas, men får ju inte gå upp. Vågar inte gå upp med tanke på hur mycket blod som runnit ur mig bara när jag förflyttade mig till sängen. De fick torka mina ben och fötter med papper.. Ringer på klockan. Vill inte kräkas med bebisen i famnen. Barnmorskan kommer in. Jag får en kräkpåse och hon fäller ner ryggstödet så att jag får ligga plant istället för att sitta upp. Lenny kommer tillbaka och jag säger att jag mår så illa, han får ta bebisen igen. Efter det håller jag inte i henne förrän sent på kvällen......

Barnmorskorna kommer in och kollar blödningen flera gånger. De börjar väga blodet. De trycker mig jättehårt över magen och ber om ursäkt för att det gör ont. Ett tag senare vill de sätta dropp. värkstimulerande dropp. klockan är 10. jag har börjat få väldigt ont. det värker från magen och ut i ljumskar och höfter väldigt. jag säger att det känns fel. jag får använda lustgasen genom värkarna. nu vill de att livmodern ska dra ihop sig och sluta blöda. Det vill inte den. Den fortsätter blöda. Jag får mer och mer ont. Jag suger mig hög på lustgasen. Mitt medvetande försvinner in i dimman och det är skönt, för smärtan börjar bli outhärdlig. Och rädslan kryper på att nåt måste va fel. Så här ska det inte vara..... Jag blir vimsig och vid nåt tillfälle tror jag att jag bara yrat om att fött barnet redan, att det är förlossningen som ännu håller på. tittar upp och ser Lenny sitta med bebisen i famnen och frågar varför han sitter där med ett barn. Vid nåt tillfälle hör jag massa pip i öronen och liksom ljud-hallucinerar. Lustgasen är min räddning och jag fullständigt slår masken i mitt ansikte gång på gång, i hopp om att den ska hjälpa bättre mot smärtan om jag pressar den hårt mot mitt ansikte.

Ideligen kommer de in och kollar blodet, väger blodet, kollar tryck och puls och ökar droppet. De kallar det för starkt värkdropp och jag tror att smärtan jag känner beror på droppet först och främst, vilket nog barnmorskorna också tror i detta läget.

De trycker mig på magen flera gånger och det gör såååå ont! jag får andas i lustgasmasken just när de trycker, men sen vill de att jag låter den va, för att jag börjar bli så dimmig och jag tror att de vill veta om jag är dimmig av lustgasen eller av blodförlusten. Jag blir sur på dem och tycker de är elaka, säger att du borde kunna söva mig, eller ge mig nån spruta mot smärtan. Jag säger att "nu har jag ju ingen bebis i magen, då borde det väl finnas nån medicin att ge mig". De vill avvakta.

Nånstans här vid 11.40 badas bebisen, vägs och mäts och får spruta. De tar tempen på henne och klär på henne kläder. Det görs i samma rum som mig. Jag är inte med. Minns inte detta. Är lost. Jag bönar om hjälp mot smärtan som är värre än nånsin, hundra ggr värre än förlossningsvärkarna, istället kommer barnmorskan in och säger att "nu ska jag vara ännu mer elak mot dig, du ska få fyra tabletter rektalt, som ger dig ännu starkare värkar, jag vill inte, men jag måste, du får inte blöda mer nu". Jag får panik och börjar gråta" Hon ger mig tabletterna. Det är hemskt. De tömmer mig på urin.

Nånstans här får jag dödspanik. Jag tror att jag ska dö. Jag känner hur blodet fortsätter rinna ur mig, jag kan inte påverka det själv , kan inte styra min kropp fast jag vill, känner hur jag blir mer och mer trött och borta, jag tänker att "det var det". Att nu dör jag. Att jag fick föda tre barn precis som jag önskat. Att jag fick en liten flicka som mådde bra, men att nu har jag gjort mitt. Jag tänker på hur ledsna folk runt omkring ska bli över att jag dör. Jag frågar rent ut ifall jag kommer dö nu. De förklarar att de är inte oroliga för att jag ska dö. Jag tror dem inte. Om inte annat kommer jag dö av smärtan. Den är outhärdlig nu. Vid 11.45 kopplar de ytterligare 2 dropp på mig. Det är dropp som jag får för att jag förlorat så mkt blod. Värkarna river i min kropp, men emellan värkarna gör det också jävulskt ont. Smärtan släpper inte och jag känner att det är FEL!

Vid kl 13 kommer äntligen läkaren in. Hon har varit upptagen på ett kejsarsnitt och inte kunnat komma tidigare. De har inte heller trott att det egentligen behövts. Hon vill först kolla att jag inte har skada i tarmen. Det har jag inte. Det är ingen rolig undersökning. Sen vill hon göra en gynundersökning. Hon ber om ursäkt. Säger att hon förstår att det inte är något man önskar direkt efter en förlossning. Jag ser instrumenten hon plockar fram och jag väljer sen att blunda. " ser jag inget så finns jag inte liksom" . Men innan hon börjar ber jag om nåt värkstillande. Hon beordrar en spruta i benet och en i kanylen och smärtan släpper direkt. Det är så skönt. Hon kan undersöka mig och jag kan blunda och låtsas att jag inte är där. Att det är nån annan hon gräver i. Inte mig.

Jag hör henne prata. Uppmätt blodförlust över 2 liter nu. Och känner själv att det fortsätter rinna...Hon kollar med ultraljud både invärtes och utvärtes. hon pratar med barnmorskorna, hon förklarar för mig vad hon gör. Jag hör henne boka blod och operation och jag förstår att det är nåt hon upptäckt. Samtidigt som jag är rädd känner jag en lättnad över att hon upptäckt felet. Som jag hela tiden förståttt att det varit. Fel. Nåt som inte stämt.

Vad läkaren här upptäckte var att utöver det jag redan blött så står det 1100 ml koagulerat blod och trycker nedanför livmodertappen (ja i samma utrymme som man normalt har en o.b). Hon får gräva ut blodet och hela rummet förvandlas till ett blodbad, enligt min man som sitter i en hörna.... Läkaren har efteråt förklarat att det är denna mängd blod som gjort så fruktansvärt ont tillsammans med de starka värkarna de framkallat.

Även att hon nu fått ut blodet och det verkar som blödningen stillat sig lite så måste jag till operation. Något påverkar livmodern och hon ser med ultraljud något sitta kvar i livmodern. Något med måtttet 35*76 mm. Hon vet inte vad det är, kan va en bit moderkaka, kan va nåt annat.( Det visar sig sen va fosterhinnor som suttit kvar och orsakat allt.)

Jag säger att jag inte vill va med längre. att jag vill bli sövd! En annan läkare kommer in och pratar med mig om operationen, förklarar lite vad som ska hända och jag ber flera ggr om att få bli sövd. vill inte va med längre nu. hon i stort sett lovar mig att jag ska få bli sövd. Jag får säga hejdå till Lenny och bebisen och rullar iväg. Fy, det var hemskt.

Jag får åka en omväg till operation och intensivvårdsavdelningen för att jag ska slippa åka hiss. De är vänliga och har läst i min förlossningsplan om min cellskräck. Jag är tacksam. Jag längtar tills de ska söva mig, för nu vill jag inte va medveten längre. Det är så otäckt.

Väl framme är det massa människor runt mig i operationskläder. De kopplar EKG och syrgas, massa andra grejer som jag inte vet vad det är. Jag känner mig som ett föremål, ingen männsika. narkosläkaren kommer och han säger att han vet att jag blivit lovad att få bli sövd, men att han inte vill söva mig. Att han läst i min journal om min lungkollaps 2002 och att han anser det vara en större risk att sövas än att va vaken. Jag vill inte! Jag börjar gråta för att jag inte får bli sövd, men han lovar att det ska gå bra, att om jag känner smärta eller panik så söver han mig inne på operation. Jag säger ok.

Operationen börjar 14.30. Jag får bedövning så jag känner ingen smärta. Samma bedövning som man får vid kejsarsnitt. Men jag hör ju! och jag känner trycket av läkarens händer när hon gräver i  mig. Jag känner mig som en ko som insemineras. Jag känner hur hon river och sliter i mig. Känner hennes hand i min mage, under naveln och under mina revben. Hör henne prata. Blundar. vill inte va där. Ser jag inget finns jag inte. Efter ett tag är det klart. Det tar inte lång tid egentligen, men det känns som en evighet. Jag börjar kräkas. Kräks men blundar ännu. Låter nån bara samla upp kräket som rinner ur mig, orkar inte engagera mig.... Vet att de sätter kateter på mig, att jag inte bryr mig. Vet att nån blodpåses slang  springer läck , att det hamnar massa blod i mitt hår som nån torkar bort, men orkar inte bry mig. Öppnar inte ens ögonen, bara lyssnar och hör vad som händer.

Sen får jag ligga på uppvaket medan 4 påsar blod ska rinna in i mig. Jag har inte ont. Men jag mår illa. Jag sover för jag är så slut. Efter ett tag kommer barnmorskan och trycker på mig igen. Men nu gör det inte ont alls. Bedövningen börjar släppa och jag kan vicka på tårna, men jag är ännu väldigt väck. Vågar knappt titta, vet att jag ännu blundar. De kommer emellanåt och byter blodpåse och droppåse och kopplar nya dropp. Efter ett tag säger de att jag får dricka lite vatten. De tar blodprover.

jag klarnar till och klockan är 18. Vid 19 ska jag få rulla upp till BB och träffa Lenny och bebisen. Bara mina prover är ok. Så seg den sista timmen är. Precis när narkosläkaren kommer och säger att jag ska få rulla upp så kommer barnmorskan ner med Lenny och bebisen. Så skönt att återförenas!

Jag får rulla upp till BB. Får amma bebisen och andas ut. Känner mig så sliten och trött, men ändå lycklig liksom. Lenny åker hem efter ett tag, måste först få i sig lite att äta. Han är vrålhungrig och ingen har engagerat sig i honom alls på hela dagen. inte ens en tallrik mat har han fått.. Jag får inte lämna sängen. Får inte gå och duscha fast jag aldrig längtat så mycket efter en dusch. Har ju inte duschat sen innan förlossningen. Har blod i håret, blod på benen, har svettats kopiösa mängder. Får in nån macka som jag ska äta försiktigt säger de. jag äter 3 mackor och 2 tallrikar fil. Jag är vrålhungrig. Jag äter 2 rutor choklad som mannen sparat till mig, som vi hade i BBväskan och lite senare kommer en annan mamma in i mitt rum, som jag lärt känna via facebookgruppen och som är på BB samtidigt som mig, med 2 kexchoklad som jag också sveper i ett nafs (TACK!). Sen ber jag om dricka. Säger att jag vill ha LOKA eller mineralvatten om det finns. En snäll barnmorska säger att det finns inte egentligen men att hon vet att det finns på Gynavdelningen i deras kyl, så hon ska springa och stjäla två flaskor åt mig säger hon. Jag sveper en på kvällen och en på natten. Aldrig varit så gott med LOKA!

På natten sover jag ganska bra. Bebisen äter och snufsar. Jag ligger och tittar på henne. Kan inte se mig mätt.

När jag vaknar dan därpå känner jag mig förvånansvärt pigg, men väldigt mörbultad.och längtar om möjligt ännu mer efter en dusch, men nej jag får inte gå upp. måste äta frukost i sängen, måste vänta på att nån har tid att ta bort min kateter, måste vänta på att Lenny kan komma upp och och hjälpa mig om jag nu ska envisas med att duscha, för ingen har tid att hjälpa mig.

Jag ser mig i kameran på iphonen för första gången sen innan förlossningen. Jag är öm, blå och svullen på näsan efter lustgasmasken och jag känner att jag inte ser klok ut. De kommer och tar bort katetern efter ett tag.

När Lenny kommer duschar jag och klär på mig egna kläder. vägrar ha sjukhuskläder. vill inte känna mig sjuk. Sen myser vi med tjejen innan Lenny kör hem efter killarna som för första gången får komma upp och träffa sin lillasyster. Så stort det ögonblicket är. Jag snyftar när jag ser dem tillsammans...... De är så fina. Familjen är samlad och det känns om möjligt ännu finare efter den dödsångesten jag hade dygnet tidigare när jag faktiskt stundtals var övertygad om att jag skulle dö.

Min fina familj. Nu kan livet börja,.Livet med tre barn.....



7 kommentarer:

  1. Himmel sitter nästan här och lipar hua vilken resa

    SvaraRadera
  2. Åååå, nu sprutar tårarna! :) Hemskt, men så skönt nu. Kram

    SvaraRadera
  3. massa tårar vilken resa ! massa kramar och lycka <3<3<3

    SvaraRadera
  4. Fy vilken hemsk upplevelse bra att du kan skriva av dig , njut nu av din tre fina barn kram Lena på König

    SvaraRadera
  5. Å herregud vilken jävla upplevelse! Jag sitter här och storgråter, kom snyftande ut ur barnens rum eftersom jag satt och läste medan jag väntade på att Miranda skulle somna. Alfred tittade oroligt på mig... Usch och fy! Precis som om d inte haft nog under själva graviditeten?? Tur att du har sån positiv framtidssyn och förmåga att glädjas av nuet! Kram

    SvaraRadera
  6. Herregud Eva vad du har gått igenom! Och givetvis dina nära åxå. Det har säkert varit svårt för dem att bara "stå brevid" och inte kunna göra nåt. Blev nästan lite illamående själv mitt i din berättelse. Inget jag rekommendera någon att läsa som själv är gravid. Och jag som trodde att det bara var en lite nätt blodförlust du råkat ut för när jag läste att du fått transfusion. Känner mig helt tagen av din berättelse. Vad jag är glad att allt gick bra! Styrkekramar till dig och de dina! //Malin

    SvaraRadera
  7. Från vacker saga till kaos! Tårarna rinner när jag läser din historia! Livet kan verkligen vända på ett ögonblick. Kram Jenny

    SvaraRadera