torsdag 26 juni 2008

vem har fostrat min son vad gäller könsroller

Varje gång min son ser en hammare, tång, skruvmejsel eller annat verktyg säger han "pappas". Jag kontrar alltid och säger "mammas också" och han svarar spydigt "pappas".

I vårt förhållande är det inte så att Lenny går med blåställ och verktyg i fickorna och jag med förkläde och stekspade.Det är nog vi båda som använder verktygen (om än sällan) lika mkt. I alla fall när Sigge ser på.

Varför säger han då att det är "pappas"?

Men en sak ännu värre var häromdagen. Vi frågar Sigge om han vill leka med sin kompis Clara? "ja" säger han.

- "Vad ska ni göra" frågar vi?

Sigge svarar: "Clara diska, Sigge kaka"

och idag när vi skulle köra till mina föräldrar säger han

"Mormor diska, morfar kaka"

Vad har han fått detta ifrån????

Att mannen ska fika och kvinnan ska diska? Herregud, jag måste genast omvända honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar