torsdag 4 juni 2009

Tomten och tuttarna

För lite sen var vi och hälsade på Emma och Måns. Måns hade nyligen lämnat alla sina tuttar till tomten. Det var nämligen så att på en skogspromenad hade Emma och Måns hittat ett brev från tomten där han berättade att han behövde tuttar till tomte-bebisarna. Den som lämnade tuttar skulle få en julklapp (fast det var typ april).

Måns hade nappat på idén och de skrev ett brev till tomten som de la i skogen och när de kom tillbaka var det borta! så tomten (eller Måns farmor) hade hittat brevet...

Ett tag senare hade tomten (Måns morfar) kommit på besök och hämtat tuttarna och i gengäld gett en julklapp till Måns. Sen var det avvänjandet ur världen!

Jag tyckte idén lät smidig och vi kommer ju när som till detta dilemma själva. Så imorse pratade vi med Sigge om det där med tomten och tomtebebisarnas tutt-behov...

Han nappade på det hela. Säkert eftersom vi just nu har nån form at jultema i det Olinska hemmet.

"jag hoppas tomten kommer hem till mig och hämtar mina tuttar" sa Sigge.

Smidigt, tänkte vi. Det blir väl till att åter fråga grannen om han vill komma in till oss (mitt i sommaren) i tomteskrud och utföra tomteuppdrag....

i bilen idag diskuterar vi att om man nu lämnar tuttarna till tomten så har man ju inga kvar. men när man är så stor kille som tre år så behöver man ju faktiskt inga tuttar... bebisarna behöver ju dem bättre..

jo, Sigge höll med och var SÅ förståndig.

 och man skulle ju faktiskt få en julklapp också, det var ju lite extra spännande...

Jag tycker det hela verkar gå som på räls tills Sigge säger

"jag kan önska mig nya tuttar i julklappen då"

Ja, eller inte......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar