onsdag 2 december 2009

ang mitt förra inlägg

så vill jag avdramatisera hela den där cirkusen ang prestationshysteri.

Jag är lite emot att sitta och fylla i datum för när barn förvärvar diverse kunskaper i såna där första-året-böcker.

Hur vikigt är det att veta exakt på dagen när ett barn lär sig vinka, säga mamma eller gå?

Barn lär väl i sinom tid, när de är mogna för det?

Det viktiga är väl ATT de Lär, inte När? eller

Sen finns det faktiskt barn som aldrig lär sig gå eller säga mamma, eller vinka.......

Nej, jag är sååå trött på den här prestationshysterin som finns ang barn, Mammor som ska jämföra, jämföra, jämföra, sina barn med andras. Sen gå hem och träna, träna, träna sina barn till prestationer som sen ska kunna demonstreras, demonstreras, demonstreras......

Nej. Det viktiga är att barn gör framsteg och utveckar sin egen förmåga.

Sen är det väl positivt att stötta, och uppskatta, men den sanna glädjen när ett barn lär, den finns ju faktiskt hos barnet själv.

Och jag blir gladast av att se att det tindrar i mitt barns ögon när han tar sina första steg.... inte för att jag får lov att ta ner första-året-boken och pricka av ännu en prestation.....

JA för barnens glädje i att kunna!

NEJ till jämförelse och prestationshysteri.....

Jag tycker man ska göra om första-året-böcker till att inte leda till press och jämförelse.. utan några datum att fylla i....

ska klura på en sån bok, tror jag......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar