tisdag 17 augusti 2010

Är jag dum?

Imorgon är det inskolningssamtal på Eltons förskola.
Man berättar om sitt barn osv.
Ibland tänker jag att jag ska "mörka" lite.
Ni, som följt min blogg, vet att Elton kan vara ganska intensiv ibland, speedad, halvgalen och energisk. Att han klättrar på saker hejvilt och att han ibland är lite hårdhänt av sig i mötet med andra barn.
(Han är förövrigt landets gladaste, goaste och roligaste ettochetthalvtåring också. Den underbaraste lillebror som finns på denna jord!)

Jag vet inte om man ska mörka lite. Jag vill inte att personalen ska möta honom med inställningen att "han kommer bli ett besvärligt barn". Även om jag tror att de kommer få "att göra", vilket i och för sig många föräldrar säger...... och jag vet ju att det kommer gå bra!!! innerst inne vet jag det!

Jag kommer såklart berätta öppet om honom, och om min tanke att jag känner att egentligen borde han gått med lite äldre barn, och inte vara den som är äldst i sin grupp. ( då han är väldigt tidig, orädd och söker sig mycket mer åt äldre barn än åt yngre, han är heller inte alltid så "snäll" mot barn i sin egen ålder, som han är mot de som är lite äldre. Jag tror utmaningen av äldre barn hade passat honom ganska bra, men jag hoppas på en flexibel förskola där man i såna fall, om även personalen känner så kan agera över avdelningarna lite).

Men är jag fånig som inte vill att personalen ska möta med "negativ" inställning?
Även om jag säkert tror att de är proffsiga och underbara människor, men jag menar bara, tids nog märker de väl hurdan han är där.?
Han kanske blir som ett fromt lamm på förskolan, vem vet?

Är det dumt att "mörka" lite?

2 kommentarer:

  1. inte mörka utan framhäva... framhäva hans underbara goa sida. För den finns ju oxå hela tiden.
    Sen berätta och framhäva hur pigg energisk och framåt han är. Att han är mycket tidigare än många 1.5åringar. Han har inget mot lite äldre barn. Desutom har han en mycket bra egenskap han är ju inte rädd för något och gillar "små" utmaniingar. ;0)))

    SvaraRadera
  2. Nej Eva. Jag tror att det kan va bra att mörka en del. Som du säger vill jag ju att mitt barn ska bemötas utifrån hans person inte vad jag har sagt och vilka slutsattser personalen dragit av dem. Vi vet ju hur det kan va både du och jag och jag tror på att mörka lite, absolut inte försköna eller ljuga men kanske inte berätta allt. Bättre att de får bilda sina egna bilder och det gäller ALLA barn inte bara din solstråle

    SvaraRadera