tisdag 2 november 2010

Dagens bästa konversation

Sigge funderar, :
"mamma, vad är det som Elton inte tål?"
jag svarar " men Elton tål allt Sigge, han är inte allergisk längre, det var när han var liten han inte tålde mjölk"
Sigge: "ja, just det"

Sigge klurar en stund och säger:
"jag är ju också allergisk, mamma"
Jag: "mot vad då, menar du?"
Sigge: "mot brädor, mamma."
Jag: "mot brädor??????"  (tänker intensivt)
Sigge: "jo om jag luktar på brädor får jag feber"
Jag: "jaså?"
Sigge: "jo det är säkert, mamma. så jag tål inte att lukta på brädor för då blir jag sjuk"

Attans, att jag inte visste detta, innan vi beslutade att bygga ett trähus. Han kanske har kommit på detta efter att han bott i betongen nu i ett halvår.

Jag vet inte om Sigge nyligen haft närkontakt med brädor, och därför dragit slutsatsen att han blir sjuk av dem. Eftersom han fick feber i helgen??

2 kommentarer:

  1. ja det finns myckt man kan vara allergisk mot själv är jag nog mer allergisk mot betong i så fall. Får stickningar och krypningar i hela kroppen och känner mig instängd hehehe ;0)

    SvaraRadera
  2. Jomen visst måste det ha med febern att göra :-) Resonemang och slutledning har barn verkligen god förmåga till. Underbart att försöka hänga med i tankegångarna! ...och ofta slås av att de är väldigt logiska och att vårt eget användande av språket eller uttryck ibland inte är klockrent utan kanske lite slarvigt :-)

    En liten historia:
    Viggo hjälper till att skruva bort krokarna ur den nerplockade hatthyllan. Pappa frågar om "han får ihop det?" Viggo: Nej, pappa inte ihop, LOSS.
    /Camilla

    SvaraRadera