torsdag 22 september 2011

Eländiga svamp

Det är höst nu. Min frys består till ca 50% av svamp, vilket är en ganska stor andel med tanke på att jag är den enda i familjen som äter svamp.Det är kantareller och trattkantareller, taggsvamp och Karljohansvamp, Smörsopp och allsköns bråte.

Till och med barnen har tröttnat på att plocka svamp nu, vilket de gillade först även om de inte åt den. Det var ju lite skattjakt över det hela tills de insåg att skatten var ungefär lika mycket värd som en dammtrasa.

Sist vi var i skogen ville Sigge sitta kvar i bilen på sista stället jag stannade för att plocka. Han ville dock ha bildörren öppen eftersom han ville kunna prata med mig och Elton som gick och plockade. Han var också rädd att vi skulle bli uppätna av en räv i skogen och då kändes det bäst för honom att liksom kunna spana efter eventuella rävar och lätt kunna varna oss för faran. Nu är det möjligen en överdriven rädsla min son har, det här med rävarna, men han är säkert väl medveten om att det första bevisade fallet av rävattack troligen skulle drabba just vår familj om det skedde. Han är så logisk min son, nämligen.

Som den adrenalinsökande männsika Elton nu är plockade han lite diverse svampar och slängde ner i svamppåsen, vilket jag tyckte var dumt. (Jag hade tydligt visat honom på vilken typ av svamp man fick plocka. )En svampförgiftning känns som det sista jag behöver. När jag förklarade att han inte fick plocka annat än trattisarna, med gula skaft, för att de andra kunde "vara farliga" tog han helt enkelt ett bett på nån form av skivling jag inte visste namnet på (såklart, när ska jag lära mig att inte använda ordet farlig för att försöka hindra honom från något?). Det var bara att gräva fram möjlig giftsvamp ur munnen på honom.....Sen plockade han några trattisar till innan han tröttnade på att han inte fick ägna sig åt några farligheter och så gick han helt sonika till bilen istället och började plocka pengar ur myntfacket.
När han ropade till mig "plocka pengar stället, mamma!" samtidigt som Sigge ropade "..men hur mycket svamp behöver du mamma, du har ju hela huset fullt, det är ju bara du som kan äta såna där " så slutade även jag plocka. Och så körde vi hem.

Så rensade vi eländet och man suckar ju lika mycket varje gång när man inser att det alltid är 17 ggr mer skräp i påsen än när man la ner svamparna. Det är så märkligt. Jag förvällde och torkade i strumpbyxor och av hänsyn till mina grannar hängde jag inte några strumpbyxor i söderfönstret, de ska inte behöva grunna på mitt hälsotillstånd så här tidigt i grannsämjan. Istället fick strumpbyxorna hänga på tork i vår lilla tvättstuga vilket möjligen resulterat i att alla vår rentvätt bär en svag doft av trattkantarell. Men vad gör man inte för att vara originell liksom? Det kunde förresten va en bra slogan om någon sköljmedelsmärke väljer just den doften. "Känn dig originell - skölj i trattkantarell". Nu tror jag även den chansen är rätt liten.

Nu är svamparna torkade, smulade och förvällda och frysta. Som sagt så kommer jag nog få leva på svampmackor och svampsoppor tills pensionen eller så. Hittade ett recept här som jag nog tänkte testa framöver.

Har ni läsare goda recept på svamprätter?
Välkomnas varmt, av både mig och min familj som gärna vill ha mer plats i frysen. Särskilt barnen som föredrar glass framför kantareller.

Man kanske kunde göra glass av svampen?
"Kantarell-sorbet, Fårticksparfait eller Champinjonmilkshake, någon"

1 kommentar:

  1. Shit vilken kul text! Sitter här och skrattar för mig själv:-)

    SvaraRadera