måndag 9 maj 2011

Bumma mamma!

Elton VÄGRAR sova om kvällarna.
Var eviga kväll samma sak, han blir som en duracellkanin närhan inser att han ska sova. Speedad som få.
Det går inte att lämna rummet när han ligger i sängen, utan att han sticker upp ur sängen och ut ur rummet, på två röda.. För att han inte ska rymma ur sängen måste man sitta inne hos honom, och vi snackar inte en kvart. Nej det kan vara upp till 3 timmar. Vi lägger sådär 16 timmar eller nåt i veckan på att få honom att sova, har jag räknat ut. Två fulla arbetsdagar......! Det är ju sjukt.

Då har vi ändå reglerat hans sovtid nu till max en timme på förskolan. Helst hade jag inte velat att han sov där alls längre, men då han har relativt långa dagar och ofta vaknar redan mellan 5 och 6 på morgonen så är han för trött för att vara utan tupplur mitt på dagen.

Ikväll tänkte jag att jag inte skulle ge mig, Jag var själv hemma och Sigge hade redan somnat. Jag satte mig inne hos Elton och så fort han reste sig upp ur sängen så la jag ner honom och sa "godnatt min skatt".
Då blev han till slut riktigt arg och började skrika "bumma mamma".
Jag har jättesvårt att ta att han säger så, och blir arg tillbaka, och han blir ännu mer ledsen. Så har den onda cirkeln startat, och det tar ännu längre för honom att somna.

Men där går liksom gränsen, jag accepterar inte att han säger så. Jag känner att man ändå måste visa att det inte acceptabelt att säga vad som helst. Att nonchalera kanske egentligen hade varit mer effektivt, och då hade han möjligen också somnat fortare, men då hade man ju på sätt och vis visat att man accepterar att han säger så.....(eller har jag fel?)
Frågan är bara hur man får honom att sluta?
Och var har han fått det ifrån? Vi använder inte ordet "dumma" när vi är arga. Sigge säger det inte, och har inte sagt det åt oss nån gång vad jag minns. Så visst, den där förskolan kan nog vara boven i dramat ;)
Hur som helst tycker jag att vi måste komma till bukt med både att han säger "bumma" och framför allt med att han vägrar sova!
Tips tack!!! Hur gör man?

"Bumma Sätt!"

2 kommentarer:

  1. säg bara nej mamma e inte dum, när han ska sova och bli arg på dagen om han använder ordet dumma. det är alla gånger förskolan som lärt honom det. -De kanske har tema:dumma där ...hihi... kraaaaam

    SvaraRadera
  2. Tyvärr så har jag inget bra tips. Tycker det är så skönt att läsa att någon mer än jag blir arg över sånt som vi igentligen borde "stå över". Jag tror du vet vad jag menar. Jag blir lika förundrad varje gång över hur provocerad jag kan bli av min lillprins.

    SvaraRadera