onsdag 11 maj 2011

VAB - fast inte som det borde vara.

Idag har jag vabbat med Sigge. Han hade feber igår. Idag var den borta igen.Men han har varit lite trött och nu ikväll har han gränsfall till feber igen, så jag håller tummarna att han inte får feber inatt igen.
När jag ringde till förskolan imorse och skulle meddela att han inte kom, så sa jag att Elton möjligtvis kom ändå , en liten stund. Personalen svarar att "du behöver inte känna att han missar nåt om han inte kommer"(vilket jag underförstått tolkar som att "ha honom du hemma när du ändå är hemma, vi är ändå överbemannade med barn på förskolan och sliter som f*n") Sen fick jag dåligt samvete. Tänkte att "nä men det är klart han får vara hemma också, när jag ändå är hemma..." och så fick han stanna hemma.
Min tolkning av svaret jag fick må möjligen och troligen vara en arbetsskada, jag vet!

Nu var det ju så att Sigge var relativt pigg.Inte så värst eländig och ynklig. Tack och lov för det. För i vår familj så är det så att är Elton hemma, så är det Elton som tar 90% av allt fokus. Det är bara så. Han trostar, testar, klättrar, kastar saker, låter inte Sigge vara ifred, river ut grejer. Har vansinnesutbrott och glädjeattacker. Han är den ljuvligaste 2åringen på denna jord, men han tar fokus, på samma sätt som en lins som bryter ljuset samlar all energi på ett ställe. Sån är han.

När man är sjuk, ynklig och fyra år, tycker jag att man skulle kunna få ha sin vabbande förälder för sig själv, egentligen. Man ska inte behöva höra att man ska vänta hela tiden, att mamma inte har tid, att det är nån annan som tar energi och kraft från den vabbande föräldern. Jag hade gärna velat ägna mig åt min sjukling till 100% idag, för även om han nu inte var så värst sjuk så var han ju inte helt pigg. vi hade kunnat spela spel ihop, baka något eller pysslat. Men man gör inte det med Elton hemma. Det funkar inte. Spelar man spel, så är det nån som antingen hittar på hyss för att vi ska sluta, eller klättrar upp på bordet för att ta spelpjäserna alternativt skriker i en hög på golvet för att man inte får vara med. Bakar vi så är det smet all over, och pysslar vi så pysslar Elton så in i norden så man måste ta komp eller nåt en dag till för att städa upp allt sen.

Elton sov en kvart idag. På den tiden satt Sigge och jag och såg tv i fem minuter och så passade jag maten jag höll på att laga. Det är ingen vidare kvalitetstid, det inte.

Så VARFÖR får jag då dåligt samvete i samma stund jag säger att jag vill lämna Elton på förskolan mellan 9-14? Jag borde ju inte ha det. Egentligen.


Vad tycker ni?
Ska man hålla syskon hemma när man vabbar ett barn?

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker själv.

6 kommentarer:

  1. Nä jag tycker inte man ska ha syskon hemma, för precis som du skriver så ska du ju vabba det barn som är sjukt vilket borde innebära att det barnet behöver bli "uppassat på" och det är ju inte så lätt om man ska ta hand om ett barn till. Sen tror ju jag att barnen blir mer aktiverade av att vara på dagis, ialla fall en sådan dag! Imorgon lämnar du lillbus på dagis och är hemma med sjuklingen om han nu behöver vara hemma, det tycker jag! Så kan du passa på att ta det lite lugnt med tror jag =)
    puss o kram

    SvaraRadera
  2. Så länge inte det ena barnet har magsjuka så tycker jag man kan/ska lämna syskonet på förskolan när man vabbar. Dels för det du är inne på, att det sjuka barnet behöver sin förälder till 100% och dels för att det barn som inte är sjukt behöver, i alla fall energirika barn som Elton eller min Miranda, få leka, springa, busa och klättra. Och det är inte säkert att man kan tillgodose hemma när man är hemma med ett sjukt barn. Så för den friskas del så är det också bättre att få gå på förskolan en stund. Förskolans personal är inte din sak att tänka på! Det får de göra själva och klaga hos sin chef om de inte har tillräckligt med personal!!

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående.Lämna du Elton utan dåligt samvete.Sigge behöver dig och Elton mår inte dåligt av att vara på dagis några timmar.
    Och som sagt,personalen är inte din sak att tänka på de får tänka på sig själva.

    SvaraRadera
  4. Jag är också kluven i frågan, men jag tänker som Marielle att det beror på vad för sjukdom barnet har. Feber smittar ju inte på samma sätt som t ex en magsjuka. Men det dåliga samvetet tystar man nog bäst genom att höja sin inre röst och intala sig att man gör det man anser är bäst för sina barn, vare sig de är friska eller inte! Kram

    SvaraRadera
  5. Det tycker inte jag. Jag tycker att syskon gott kan vara på dagis när man vabbar den sjuka. Det mår alla bäst av. och jag tror nog att syskonet har det roligare på dagis tillsammans med kompisarna än att bara vara hemma hela dagen pga att man inte kan gå ut eller göra ngt pga att syskonet är sjukt. Tycker inte att du var dum som hade honom hemma, du tänkte helt rätt, men nästa gång har du honom på dagis ist ;) puss

    SvaraRadera
  6. Det finns inget som säger att vi måste ha friska barn hemma bara för att syskonet är sjukt. Och som Azkis säger syskonet har troligen roligare på förskolan några timmar där det är lite liv och rörelse och sjuklingen har rätt till en lugn dag tycker jag. Stå på dig nästa gång även om det är lättare sagt än gjort.

    SvaraRadera