måndag 22 februari 2010

5 åk - inte en enda speta!

Sigge och jag drog till pulkabacken och åkte snowracer idag. Elton lämnade vi en stund hos mormor.

Nära mina föräldrars hus ligger två bra backar. En liten och en något större. Sigge hävdar bestämt att han ska åka i den lilla, eftersom det finns SPETOR i den stora backen.

Men det går inte att åka i den lilla backen. Det är helt omöljligt. Ingen har åkt där sedan istiden drog in, det är meterhöga vallar in till området osv.

Så jag säger till Sigge att antigen får vi åka i den stora backen eller åka hem. Då säger Sigge:

"okej, vi testar spet-backen, men jag vill inte ha några spetor idag"

Eftersom vi aldrig åkt där tidigare  (i alla fall i år) frågar jag

"har du fått spetor där?

"ja en gång" säger Sigge

" i rumpan då eller?" frågar jag

"nej på knäna" svarar Sigge.

"jaha" svarar jag, för det är ingen idè att motbevisa en envis Sigge, det har jag lärt mig på de här åren.

"men mamma, är det inga spetor där idag? är det gräs under backen? eller spetor"?

jag förklarar tydligt att det är gräs under backen och då känns det genast mer ok för Sigge, så vi drar dit.

Och jäklar vilken pärs att ta sig fram dit., Vi fick ploga i snön, bestiga meterhöga vallar och kämpa oss uppför kullen.

Fem snabba åk blev det, varav jag ramlade av snowracern en gång. Sen kämpade vi oss hem till mina förädrars hus igen.

Fem åk - inte en enda speta.

Jag tror mig nu kommit på varför Sigge tror att han får spetor där. Det är fullt med hallonsnår runt backen sommartid. Vi har plockat vildhallon där. Han har känt att det är vasst med hallonsnår. Han tror att backen är uppbyggd på hallonsnår.

och vem vill åka kana på hallonsnår, när det finns backar som har gräs under.

Han är sååå smart, vår son!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar