torsdag 4 februari 2010

Statsistiskt mysterium angående gröt

Hur kommer detta sig? kan nån förklara hur det här fungerar.......

Om jag har en vällingsnurra med 3 fack. Ett med grötpulver och två med vällingpulver. Sätter liksom slumpvis på locket efter jag fyllt snurran.

När jag sen ska ha snurran... Borde jag rimligen då inte ha 66,6% chans att få välling i flaskan när jag utan att tänka häller ett fack i vattnet i vällingflaskan?

jag hade faktiskt 5:a i Särskild matte en gång i tiden, så det här borde jag ha koll på.

Men man glömmer tydligen fort det där med statistik, formler och kalkyler.

För VARJE gång jag inte tänker så häller jag gröten i vällingflaskan. 100% av gångerna!

Hur går detta ihop, rent statistiskt?

Hur kan 33% chans till gröt förvandlas till 100% bara sådär?

Snälla, ge mig en kalkyl på det här, jag får inte ihop det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar