tisdag 22 februari 2011

En av dagens bästa stunder....

.........är när jag hämtar barnen på förskolan.
Man har liksom längtat hela dagen efter dem. Funderat på hur de har det, vad de gör och vad man ska göra med dem när man hämtat. Och så när man kliver innaför förskolans dörr, så möts man av sån glädje. Just nu är det så, att det varit glada barn jag hämtat. jag vet att det funnit och kommer komma perioder då det inte är lika glada miner, men just nu är det så härligt när man möts av en liten prins som släpper allt han har för händer när han ser en, skriker "mamma!", ställer sig upp på stolen och kastar sig i min famn, innan jag ens hunnit fram till honom, ( så att han nästan stupar i golvet från tripptrappen och så att hans pedagoger liksom ojar sig av oro för hans oräddhet)
eller
när man hämtar sin fyraåring som bubblar över av saker att berätta, som varit med om så mycket spännande under en dag på förskolan, som ser det stora i det lilla, och som berättar om alla nya kunskaper och insikter och upplevelser som för en vuxen lätt ignoreras, men som för ett barn är händelser utöver det vanliga.

Det är så underbart att hämta såna barn.

3 kommentarer:

  1. JAg får ett stort leende på läpparna när jag läser det här. Visst är det så!!
    /Camilla
    PS. Du frågade i ett tidigare inlägg vad vi alla ville läsa om. Precis sånt här :-) DS.

    SvaraRadera
  2. ...och det är så underbart att få läsa dina underbara insikter av sånt som många aldrig lägger märke till!

    SvaraRadera