tisdag 1 februari 2011

God soppa

För lite sen lagade jag en riktigt god soppa. Eftersom jag vill kunna laga den igen, men är hopplös på att hålla reda på recept, så lägger jag det här:

Krämig soppa med currysting 
4 pers

400 g kycklingfilé
olja till stekning
2 morötter
1 gul lök
100 g färska champinjoner
1 tsk curry
8 dl hönsbuljong
1,5 dl grädde
1 dl hackad persilja
100 g majskorn
salt & peppar
topping:
4 skivor bacon
1 msk getost
3 msk creme fraiche

Skär kycklingen i strimlor. Fräs i oljan. Hacka grönsakerna och fräs tillsammans med kycklingen några min. Tillsätt curry, buljong och grädde. Koka 10 min. Tillsätt persilja och majs, smaka av med salt och peppar.
Under tiden soppan kokar skär baconet i små bitar. knaperstek. Rör ihop getost med creme fraiche.
Servera soppan rykande varm med bacon uppepå och en klick getost-kräm.
Rostat bröd är gott till....

1 kommentar:

  1. Mums, det låter fantastiskt gott! Jag är ingen "soppmänniska" men den här måste jag nog prova.

    SvaraRadera