söndag 12 juni 2011

Ord på A

Sigge har börjat intressera sig mer och mer för bokstäver. Jag brukar inte träna honom eller hålla på att öva för jag är av uppfattningen att barn lär när de är mogna för det, men självklart så inspirerar jag honom när han är på det humöret, leker lite ordlekar och sådär.....

Häromdagen pratade han om att BIL börjar på B. "för det hör man när man säger bil"
Sen ville han att jag skulle säga några ord och han skulle gissa vilken bokstav de började på. Sagt och gjort. jag sa apa, björn, stol, bord, mamma, pappa och några andra ord. Han hade inte ett rätt. Han gissade helvilt och tyvärr kändes det som en engångsföreteelse att han hade rätt angående att bil börjar på b. Sen på kvällen när han skulle sova så säger han:

"mamma, varför sa du så svåra ord till mig när vi lekte den där bokstavsleken? Varför sa du inte bara AVLOPP, så hade jag sagt att det började på A, för det hör man ju"

 

2 kommentarer:

  1. Underbart!!! Allt handlar om intresse :-)
    /Camilla

    SvaraRadera
  2. hahahahahaha, jag skrattade så jag fick tårar i ögonen på riktigt när jag läste detta. så himla go. Avlopp hahahahahaha.

    SvaraRadera