måndag 12 maj 2008

helgen...

Fredag: Jobbade, gick på fortbildning, jobbade, stressade hem, packade, åkte på fotboll med Sigge, såg Lennys lag förnedras i 3-0 förlust. Frös häcken av mig, lämnade Sigge i tryggt förvar hos mina föräldrar, åkte till Stockholm. Checkade in på "hotell Mälarhöjden" (eller den klassiska lägenheten som vi lånat några gånger nu av snälla Emil.......) sov gott...

Lördag: Vaknade relativt tidigt trots barnfrihet. Körde ut till Arlanda, bytte bil (vi bytte en bil där åt Lennys jobb), körde till Barbarby där vi först åt frukost på Mc Donalds, sen gick och strosade i det underbara vädret på Stockholm Quality Outlet. Fyndade ett p.op. linne till Sigge, 3 par strumpor till honom och två par skor till mig själv. (två par för 250:- tycker jag är helt ok!). Lenny hittade ingenting. Efter det besökte vi Lennys mormor och uppvakade med blommor oc ljus, hon är död och ligger begravd på Skogskyrkogården. Jag tror hon uppskattade vårt besök och vår enkla gåva.....Återigen en "liten hälsning" - en koltrast satt precis ovanför hennes gravsten och sjöng under hela vårt besök.....

Sen körde vi hem till lägenheten igen. Köpte en lätt sallad med oss upp, satt och åt gott och läste lantliv i solen på balkongen med underbar utsikt! vilade en stund. började göra oss i ordning för bröllopet. bråkade ett tag med plattången innan jag fick rätsida på håret. tog taxi ut till Långholmen där BRÖLLOPET ägde rum:

Bröllopet var sååå fint. brudparet hade beställt bästa tänkbara väder. Utomhusvigsel när den är som bäst. satte oss på bänkraden längst ner och inväntade brudparet. Kände igen förvånansvärt många gäster, säkert tacka vare att jag åkt upp på möhippan ett par veckor tidigare.....Efter ett tag kom brudföljet gående. Jättefina var de allihop. Isabell (bruden) hade sjöjungfruklänning med litet släp och ett underbart olivgrönt band i midjan. Brudgummen snygg i svart kostym, vit skjorta och fluga. Det härliga med ett utomhusbröllop på allmän plats är ju att man aldrig riktigt vet vad som väntar. efter  brudföljet kom en liten tant med kryckor och midjeväska som var ute på promenad på Långholmen helt enkelt. Såna kontraster. Tanten följde liksom brudföljet i svängen runt en stor kastanj, ställde sig vid trädet och beundrade brudparet en lång stund. härlig tant! Säkert förgylldes hennes dag av detta vackra brudpar!

Under vigelakten hade brudparet valt en underbar duett, som deras vänner sjöng sååå fint. Fasktiskt en sång som vi själva funderade på att ha på vårt eget brölllop. Kents -Utan dina andetag.

Brudparet växlade ringar, kysste varann och gick ut som Herr och Fru Gent. Romantiskt.

Sen var det riskastning, skålning i skumpa och efter ett tag gick vi in i den fina festlokalen på Karlshälls gård. Underbar mat serverades. jag ska ärligt erkänna att jag inte är en fiskfantast, men fisken till förrätt var god "för att vara fisk" faktiskt, och resten av menyn, både mat och dryck smälte i munnen. Suveränt god mat måste jag säga. Hamnade bredvid en glad, positiv och sprallig norrman som var brudgummens äldste vän. I egenskap av brudens dito så övertalade min bordsherre mig att hålla tal för bruden, vilket jag inte alls planerat och det gick väl sådär, känns alltid lite nervös när man inte vet vad man ska säga och får komma på saker sådär helt apropå. Men jag hoppas inte jag gjorde bort mig. En sak till som jag verkligen uppskattade med bröllopet var att det inte var någon långdragen presentöppning, jag är emot det. Jag tycker inte det är jättekul när brudparet öppnar sin femtioelfte present och alla ska hålla uppmärksamheten på gåvorna och utbrista "åh vad fin" i kör. Bra beslut Brudpar, att inte ha presentöppning.

Vid två stängde stället, vi bokade taxi och for hem till Mälarhöjden igen efter en härlig kväll!

Söndag: Vi sov länge, satt i solen på balkongen en stund, tog en fika hos Emil och Linnea i Högdalen, körde söderut, upptäckte i Norrköping att vi glömt jackorna i Stockholm, svor över vår klantighet, körde vidare. Kom hem till vår guldklimp, åt god lasagne hos mamma, körde hem, la Sigge och gick själva och la oss och sov gott efter en hektisk, men trevlig, helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar