lördag 3 maj 2008

Match-referat

Lennys lag IFK Borgholm mötte Emmaboda igår.

Min mamma är från Emmaboda och hade bestämt sig för att åka upp och se matchen för att denna gången heja på just Emmaboda. I vanliga fall sympatiserar hon såklart med svärsonen och hejar på Borgholm. Men nostalgi går före familjefrid!

Första halvlek: Lenny spelar på mittfältet, Sigge leker i sandlådan, Inga mål görs, Fru Olin försöker hänga med i matchen, Sigge hittar en boll. Sigge och tjejen Alma (som han hällde sand över förra matchen) sparkar boll farligt nära planen. Fru Olin tappar fokus på matchen. Några målchanser till Borgholm, men inga mål! Sigge sätts i vagnen men protesterar. Sigge mutas med Pixibok. Sigge vägrar pixibok. sigge äter banan med jättegrusiga händer. Fru Olin kan kolla på matchen under banan-ätandet. Inga mål..... Domaren blåser. Halvtidsresultat 0-0. Rättvist tycker min pappa, som inte vågar säga annat där han står mittemellan Fru Olin (Borgholmssupporter) och Fru Nilsson (Emmaboda-huligan)

I paus försöker Fru Olin tvätta Sigges händer rena, efter nyss lyckat arbete med detta vill han genast till sandlådan igen. Oförättat arbete! Fru Olin fixar välling till Sigge som borde somna i vagnen snart. tvingar ner sonen ivagnen. sigge sveper vällingen, lika klarvaken ändå...

Andra halvlek: Spelet börjar. Fem minuter in i halvlek inser fru Olin att de bytt planhalva. (lite dåligt fokus på planen nämligen). Ber mormor dra Sigge lite i vagnen, ställer mig i korvkön. köper korv och kaffe. Svär på den förbannade senapen som smakar illa (det är tradition att svära på senapen  på IFK's hemmamatcher,den smakar pyton!) missar Lennys Supersnygga skott på mål, kommer tillbaka, pappa frågar "såg du Lennys snygga skott?" svarar nekande. Inser att mannen kommer fråga samma sak och att jag återigen kommer behöva svara "nej jag missade, stod i korvkön". Matchen fortsätter, Sigge somnar inte, Sigge vägrar ha gummistövlarna, kastar av dem 100 gånger. jag sätter på dem 99 varvid det slutar med att han slipper ha dem. måste leta fram en filt istället så han inte fryser om fötterna. Domaren blåser matchen är slut.0-0!

Rättvist säger min pappa. Synd om Emmaboda tycker mamma. Synd om Lenny tycker jag, som har en fru som står i korvkön när han smäller till en snygg målchans. Synd om sig själv tycker Sigge som är övertrött!

Åh vad det är rogivande att gå på fotbollsmatch med en 23 månaders pojke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar