tisdag 20 maj 2008

konsten att välja tillfällen att skämma bort sitt barn.

jag är en sån där "hemsk" människa som ibland handlar på second hand. Jag vet att vissa människor anser att det är snuskigt, äckligt och snålt att handla där, medan andra liksom jag inser vilka klipp man kan göra. Jag skäms däremot inte över att gå på second hand butiker, medan vissa människor mest handlar begagnat i "anonymitet" tex på Tradera osv.....har tex fyndat supersnygga vita linnegardiner från hemtex i nyskick för 10:-, bikbok jeans stuprörsmodell svarta till mig själv för 10:-, barbapappa påslakanset till sigges säng för 15:- (samma har jag sett säljas på Tradera för över 200:-!!!)

Igår gick Sigge och jag in på en second handbutik och ögnade igenom. Jag hittade inget särksilt av intresse, men det fanns en plastlåda med diverse leksaker för 5:- st. Jag sa till Sigge. Vill du ha en leksak?

Han nickade ivrigt.

Välj vilken du vill, sa jag och tog ner backen.

Sigge valde länge och väl, valde ett skitfult flygplan med halvtrasig vinge för 5:-.

Sen fick han en femma av mig, gick stolt fram till expediten och gav henne pengen. Sa "Tatt-tatt" och så gick vi därifrån.

nästa gång när jag står i en vanlig svindyr leksaksbutik kan jag tänka, "förra gången fick han i alla fall välja precis det han önskade."

det bästa med att låta honom välja vad han vill som är så billigt, är att jag struntar fullständigt i vad han väljer. handlar det om dyra saker är det lätt att man försöker påverka sitt barn:

"inte ska du väl ha det där fula flygplanet, titta här vilken fin lastbil istället?", hade man kanske sagt då....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar