söndag 5 oktober 2008

onsdag till fredag.

Måste blogga lite om veckan som gått ju.

i onsdags kom Lenny hem ganska sent från skolan, men vi åkte ändå ner till Loverslund och åt jättegod äppelpaj och Affe och Marielle.

På torsdagen kom Sigges kompis Clara hit. De lekte för fullt medan jag och mamma Sofi satt och fikade paj och pratade strunt.

på fredagen efter jobbet resp skolan åkte vi ut till Rockneby och blev bjudna på jättegod mat: italiensk fläskfile i ugnen hade Sofi gjort. Jag vill gärna ha receptet för det var såååå gott,. om jag får det av henne lägger jag ut det här...

vi fixade lite efterrätt, sån där italiensk mascarpone-dessert som vi ätit hos Johan och Caroline en gång. En riktig favorit faktiskt, fast jag var sååå mätt efter Sofis goda mat att jag bara fick i mig halva.

Italiensk Mascarponedessert.
300gr frysta hallon
3/4 dl socker
1 ägg
1 msk vaniljsocker
125gr mascarpone ost
2,5 dl kesella
75gr mandelbiskvier

1. häll upp de frysta bären i en skål och låt dem tina.
2. separera äggulan från vitan.
3. vispa äggulan, 3/4dl socker och vaniljsocker med elvisp till en ljus kräm.
4. rör ner mascarponen och kesellan tills krämen är smidig.
5. vispa äggvitan hårt och vänd ner den i krämen.
6. purea hallonen grovt.
7. krossa mandelbiskvier.
8. gör den antingen i en stor skål eller i dessertglas
ordningen är nerifrån. mandelbiskvi, mascarponekräm, hallonpure, forsätt så mycket du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar