onsdag 23 november 2011

En sväng till akuten

Idag hade jag varit på jobbet i två timmar när telefonen ringer. Det är från Eltons avdelning. Han har klättrat upp på spisen inne på avdelningen och ramlat ner. I fallet har han slagit pannan i ett skåpshörn. Han är lite låg och lite olik sig (dvs lite närgången, kelig och hängig).
Jag hämtar honom. Ringer 1177 för lite info om både själva fallet men också om det lilla jacket i pannan, om det är något man behöver tejpa eller så.
De ber mig åka till akuten för att närmre undersöka honom.
Så vi kör dit.

Det är drygt på akuten. Det tar tid och Elton somnar i vagnen. Han vaknar till och är lite hängig och trött. Vill mest gosa i knäet och ligga i soffan i väntrummet och gosa med Heffa. (inte likt honom).
Under tiden vi väntar kommer polisen in två ggr med två olika kraftigt berusade människor. Det stinker alkohol lång väg. Den ene av dem har dessutom uppkavlade byxor och badtofflor på sig. Sorgligt.

Läkaren kommer och undersöker Elton. Troligen har han en lätt hjärnskakning. Jacket i pannan behövs inte tejpas, men de tycker först vi ska stanna till nästa dag. För observation. Jag vill hellre observera honom hemma, i hans vanliga miljö, och lovar att åka raka vägen in om han blir mer trött, hängig eller påverkad.

Så vi fick lov att faktiskt åka hem. Skönt. Här hemma har det först varit lite hängigt, men framåt eftermiddagen/kvällen nu fullt ös. Nu sover han och jag ska gå in och se så att det går att väcka honom om en stund. Inatt får han sova i vår säng och jag tror jag sätter klockan ett par gånger och ser till att han vaknar som han ska.

Men när ska han sluta med sina konster?
När ska han skaffa sig lite självbevarelsedrift?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar