torsdag 15 januari 2009

sömnbrist

Inatt i sjukstugan så har fru Olin legat sömnlös lääänge.

somnade gott efter den härliga Winnerbäck-dokumentären. Lite lätt rödgråten av påverkan från trötthet, sjukdom och hormoner. grät när Miss Li grät där på slutet när hon skulle sjunga duetten på sista konserten med Lasse för att det var så sooooorgligt. Lenny skrattade åt mig.

Sen vaknad jag vid tvåtiden av att Samba lät som ett lejon. Hon busade, gnodde sig i fåtöljen, kliade sig, hoppade upp och ner i fåtöljen sådär hundra gånger kändes det som. sen somnade hon och satte igång att snarka.

Sen säter den förkylde mannen igång att snarka, och än värre, I OTAKT med hunden, så jag ligger som i en kakofoni av snarkningar..som endast ackompanjeras av sonens hostningar emellanåt...

Ger upp, går upp på övervåningen i gästrummet. då sätter näsan igång att rinna. leta snorpapper, snyta ut en liter snor. men ändå helt täppt.. försöker somna... nej går inte.

då ställer sig nån på mitt ansikte! känns precis som om nån står och trycker in mina kinder i mitt kranium.. precis över tänderna under ögonen. Bihålorna, jag vet, har haft så innan. det värker! kan inte sova alls.

ligger vaken till 5.20 då jag hör Sigge stå i trappan och ropa. tänker att jag kan lika gärna ta honom så kan Lenny få sova. men Lenny är också vaken. så han ska försöka få Sigge att somna om.

Men efter tio minuter hör jag Sigge jättepigg säga:

"leka bilbanan pappa". och Lenny förklarar vad klockan är och att man ska sova!

tio minuter senare:

"leka tågbanan pappa".

samma förklarring igen..

Sen slås tv:n på för att försöka hitta Dora, utforskaren, tjejen som lyckas ge en 30 minuters sovtid om man har tur.... Sigge sitter nämligen som ett ljus i sängen när Dora är på tv.

Jag går ner, Lenny går upp för att åka till skolan.. somnar ca 30 min innan Lenny ska åka och sen är det ju bara ännu jobbigare att gå upp.

men jag går upp, gör iordning Sigge. äter frukost. lämnar på dagis och tänker:

"nu ska jag hem och fortsätta sova"

men icke! Samba vill INTE att matte ska sova. skäller, gnäller, hoppar upp och ner ur sängen hundra gånger. snurrar runt tjugo varv i sängen innan hon lägger sig varje gång och envisas hela tiden med att ligga PÅ mina ben.

På de fem timmarna Sigge var på dagis somnade jag till slut och då sov jag nog 45 min... och vad händer då?

Jo, de ringer från tidingen Lantliv och vill att jag ska prenumerera!!!!

Sen gav jag upp! så ikväll när Sigge lagt sig, ska Fru Olin göra likaså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar