onsdag 10 september 2008

konsten att lämna tillbaka en trasig örontermometer!

Jag blir såååå trött på ineffektivitet.

I somras, efter Sigges getingstick, köpte Lenny en febertermometer på Siba i Kalmar. Den funkade en dryg månad. Sen blev man plötsligt väldigt cool. sådär 33-34 grader i normaltemp.

Jag beslöt att lämna igen den, letade reda på kvittot och körde till Siba.

In till kassan. en person framför. lugnt tänkte jag. Personen skulle köpa en platt-tv på sitt Siba-kort. Kassörskan kom inte in på datasystemet. Fick ringa en kollega som kom ner från övervåningen. Det var så att hon var för nyanställd och hade inte en behörig kod att sälja denna dyra tv på kredit. Han fick hjälpa henne in på datasidan. sen gick han.

Kunden ville ha sin Siba-rabatt avdragen på köpet. Kassörskan kastades ur datasystemet igen. fick åter ringa till mannen från övervåningen. han kom ner. skrev in en kod och gick igen.

Kunden fick avslag på köpet. Hennes kvarstående kredit var på 11000:- TV:n kostade det dubbla. Hon hade inga pengar. Kassörskan ringde sin käre kollega igen och han fick komma ner och uppgradera kundens kreditgräns på Sibakortet...

FRID OCH FRÖJD - köpet gick igenom och det blev min tur.

Jag säger " hej jag vill lämna tillbaka denna, den funkar inte". kassörskan säger " då får jag be dig gå upp till övervåningen och hitta en ledig säljare"

ÅÅÅÅH! jag som stått i kassakön i en kvart redan.

Upp en trappa, leta säljare. Finns två. en står i telefon och en annan demonstrerar tv för kund. Jag ställer mig vid disken hos han som pratar i telefon. väntar ut hans samtal. han diskuterar med en möjlig kund som vill återkomma till honom angående ett eventuellt tv-köp. men jag hör honom säga "det går tyvärr inte att ringa direkt till mig, vi har bara centrala nummer och får inte ge ut våra egna personliga nummer till kunderna, så tyvärr är det inte möjligt att återkomma, du får helt enkelt komma in till butiken." (Smidigt liksom!!!!)

Sen lägger han på. Jag meddelar mitt ärende. Han kollar datorn och säger att det blir nåt som heter varuretur på artikeln. vi kan kolla om det finns någon örontermometer nere säger han fast jag är så trött på allt så jag säger att jag hellre vill ha pengar. då kollar han om det är ok att ge mig pengar tillbaka och det var det.

MEN, han hade inte behörighet att ge mig pengarna tillbaka. utan vi måste gå till en annan kollega till honom som kan skriva in en behörig kod. ÅH, snälla tänker jag. Vi går till en annan disk. står ett par minuter och väntar medan kollegan avslutar ett samtal. Ärendet förklaras. Mannen skriver in en kod och skriver en anteckning på mitt kvitto.

Sen säger han:

"nu går du till kassan vid utgången igen och lämnar denna lappen så får du igen dina pengar".

Ok tänker jag. Och går till tjejen i huvudkassan igen. Som tur är ingen kö... lämnar lappen och hon säger att hon måste ha betalkortet som termometern köptes på för att kunna göra ett återköp. för kontanter får de inte lämna ut. Jag förklarar att det var min man som köpte termometern, men att jag har ett annnat betalkort om det går bra.

Hon måste återigen ringa till sin manlige kollega på övervåningen för att fråga om det är ok att sätta in pengarna på ett annat kort än det som varan köptes på.

Han säger att det är ok. och jag får gå ut från butiken.....

Snacka om krångel för att lämna igen en termometer!!!! nästan så man får feber på köpet.

Kanske ska gå till Siba och köpa mig en ny örontermometer????

Nej tack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar