onsdag 3 augusti 2011

Vi & Dom

Ibland blir jag så irriterad på folks Vi och Dom tänk.
Vi är mer värda än Dom på nåt sätt. Vi identifierar oss med människor med framgång, som lyckas, som vi ser upp till. Då är det plötsligt "vi" och "oss" det handlar om.
"Vi tog Brons i Fotbolls-VM 1994" exempelvis.
Men om Sveriges fotbollslag gör en usel match så är det helt plötsligt Dom som är usla, dåliga och katastrofala. Är det inte lustigt.

Det värsta i denna kategorin är nu när jag läste en rubrik på Aftonbladet i samband med tragedin i Oslo för ett tag sen. När bomben sprängdes hade en svensk skadats och det stod med fet stil på Aftonbladets förstasida:

"Svensk mitt i bombdramat - blödde från huvudet!"

Men hallå!! Det var sådär 70 människor som dog och runt varje död person stod en familj som drabbades av katastrof. Det var säkerligen minst hundra norrmän som blödde från huvudet också. Varför måste det bli en så stor nyhet att en SVENSK blödde?
Jag fattar inte det där.

Och så vill vi fostra barn till ett tänkande där alla har lika värde, där vi inte gör skillnad på folk och folk.
Börja tänk till då för sjutton.
Ursäkta min upprördhet, nu har jag skrivit av mig lite........
Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar