söndag 23 september 2007

hägerattack. ur min gamla dagbok... i väntan på min riktiga blogg

Juli 2007

Sigge lär sig två nya lekar:

1. I pantinsamlingen i köket finna massa burkar att sprida ut i hela huset. Man kan låtsasdricka ur dem också. Har man tur

 finns några droppar kvar att smaska på……

2. Toarullen kan bli jättelång om man drar i ena änden. Har man tur samlas allt papper i en hög på golvet som man sen kan stå och stampa i. Det är kul.

Mopsen Doris kommer på besök igen. Denna gången är hon större och mer vild än tam. Sigge som lärt sig pussa ger igen

 sen senast och denna gången ger nog Sigge fler pussar till Doris än tvärtom.

Badrumsbygget går vidare. Nu reglas det för fullt, vi stoppar ner avloppsrör och sätter golvbrunnar. Sen gjuter vi igen alltihopa. Vattenrör dras och tippen blir vårt andra hem. Vi kör fem släpkärrelass dit. Pappa är snäll och hjälper till. Jag trampar på en rostig spik som går rätt igenom foppa-tofflan. AJ. Ha inte foppatofflor på en byggarbetsplats!!

Vi blir bjudna på sommarfest på norra Öland och lämnar bort Sigge ett helt dygn. Det går jättebra och det känns lyxigt att få gå på fest och bara koppla av.

Sigge lär sig gå! Precis ett år, en månad, en vecka och en dag gammal! Helt plötsligt kan han bara. Det är inte ett steg han tar första gången. Han går hur långt som helst….. Kul. Men lite sorgligt. Nu är han stor kille genast.

  

Jag fyndar på Kupan, röda korsets second hand butik. Det har klädrea och jag köper 15 plagg för 150:- regnjacka till Sigge, Only-jeans till mig och massa mer. Bara för att jag köpt Sigge en regnjacka får gärna solen skina, men den envisas med att lysa med sin frånvaro. Istället regnar nästan hela Juli bort.

Lenny tvättar hela husfasaden inför den planerade målarhelgen i Augusti. Anmälningar ramlar in och nu börjar vi hålla tummarna för fint väder till just den helgen.

En dag går Sigge, jag och Samba på utflykt. Jag tar med kameran för att fota lite. Sigge somnar i sin vagn och lagom tills vi kommer ner till kusten ser jag en vacker svan som jag

gärna vill ha ett fint kort på. Jag ställer Sigge i vagnen, lämnar Samba intill den med ett strängt “plats!” och smyger på svanen. Tydligen är jag så försiktig att jag kommer alldeles för nära en annan filur som gömmer sig i vassen…..En Häger flyger upp intill mig, nästan i huvudet på mig lyfter den. Jag får hjärtat i halsgropen… skriker till och skrämmer både häger och svan. Dessutom väcker jag Sigge och Samba flyger upp från sin platsliggning. I all förvirring glömmer jag såklart att fotografera.

Sigge blir sjuk-igen. Jag har tappat räkningen på hans förkylningar nu och den förbannade hostan vill bara inte ge med sig. Varje natt sedan början på Mars har han hostat. När han hostar så han kräks ringer jag BVC och får en läkartid. Där tittar läkaren på Sigge och ber mig ringa vårdcentralen istället. Åh en veckas väntan till. På vårdcentralen får Sigge astma-medicin och inhalator. Och en remiss till en barn allergi/astma-läkare. Att lära Sigge ta medicin i inhalatorn är inte lätt! Det är som att pricka en darttavla i mitten att få in hans lilla näsa i andningsmasken.

Pappa blir Ölandnästare i fotboll och vi är självklart där och tittar.

En dag har jag och Sigge utflykt till Norra Öland med mormor och morfar. Vi äter på restaurang och går på rökeri, Sigge får smaka rökta laxfenor. Hua!! Men han smaskar. Vi hälsar också på strutsarna på Marsjö strutsfarm. Sigge blir rädd

för de stora fåglarna. Jag tycker också de ser lite oberäkneliga ut. Vi köper hem en strutsstek att laga någon kväll också.

Lenny går på semester! Sen semester ska väl förhoppningsvis vara rätt val denna sommaren. Än har inte solen visat sig, Lenny hoppas att den ska komma i Augusti detta året.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar