lördag 29 september 2007

Liten behändig lista till småbarnsföräldrar....

Gick ju som sagt ut och skulle måla panel... hade ca 13 brädor att måla.. det låter ju lätt.........

.....om man inte har en 16 månaders pojke som vill bli underhållen samtidigt.

Lenny (som blev medbjuden på fiske-tur) skulle hjälpa till när han kommer hem, men jag var ivrig och tänkte; det är klart det ska gå..

Så här gick det till.

Eftersom jag är världens tråkigaste mamma den här veckan (sigge har redan fått hänga med mig på ett plastparty, ett barnklädparty, en shoppingrunda med klädprovning och en massa tidigare arbete i badrummet...) så hade jag ju inget jättebra utgångsläge. men det gäller att improvisera. och det är jag bra på.

1. förbered noga, så att tiden som åskådare för barnet blir så kort som möjligt  och sätt barnet i vagnen

2. plasthandskar är ett måste, för eventuella ingripanden! ( om du inte vill att även barnet ska bli fullt av våtrumsgrund) - i detta fallet norpade jag en gammal gummihandske som låg i all bråte inköpt till min far, och därför oanvänd. (eftersom min pappa har händer som dasslock gick inte XL ens över knogarna) Men jag hittade bara en handske, och dessutom en vänsterhandsske. snabb prioritering: 1.leta i röran och spilla tid som din son orkar sitta och titta, eller 2. ha endast en handsske.

jag väljer alternativ 2 och kommer på den geniala iden att vända vänsterhandsken utoch in. så blir det ju en höger handske! kände mig jättemallig som kom på iden så snabbt- frågan är om jag ska känna mig smart eller som en bimbo över min glädje? Hade ni läsare kommit på den iden?

3. börja måla och försök underhålla barnet under tiden.

använd gärna denna lista. (den är alltså tillämpad för en 16månaders pojke och brädor på en längd av 2,70m.) avvikelser kan säkert förekomma....

- nappen räcker som underhållning till 1 bräda

- en flaska välling (såklart förberedd innan) räcker till 2 brädor

- ett trasigt plastlock till en kasserad eldosa räcker till 1 bräda

Eftersom barnet nu fullständigt tröttnat på vagnen kan man lyfta över honom i en barnstol inne i rummet där du målar och ge honom ett lämpligt föremåla att roa sig med:

- en fil eller rasp eller vad det heter (inte för vass) räcker till 2 brädor om du dessutom gör roliga miner samtidigt.

- en maskerings-tejprulle räcker till 1 bräda (troligen betydligt längre om det finns en ände att dra i, men då måste man göra en prioritering om huruvida du vill avvara tejpen eller inte för att kunna måla mer.)

Sen tappar pojken tejprullen i färgtråget ( och därför kan uppgiften ovan inte bekräftas 100%igt eftersom det är möjligt att rullen kunnat roa längre, men jag fick ta ifrån honom rullen såklart samtidigt som jag svor över att tejpen lik förbannat är oanvändbar)

två träbitar att slå ihop med så att det låter (instruera först) räcker till 1 bräda.

och sen slutligen när barnet är rejält trött tar du till det bästa knepet!!!!-

Glasspinnen. (i Herr Nilsson storlek från Hemglassbilen) som räcker till 5 brädor!!! kommentarer om huruvida det är nytttigt eller pedagogisk med glass till 16månaders barn undanbedes - jag vet redan att det inte är jättenyttigt, men han äter sällan glass- och detta måste väl ändå klassas som en nödsituation....

Sen har du såklart alltid en bräda över som du måste måla med en gnällande pojke om du inte prioriterar att leta reda på något annat skoj ibland all bråte på byggarbetsplatsen (där dessutom 70% av sakerna är barn-ovänliga) .Jag väljer att måla på ny världsrekordtid istället och tar sen av mig gummihandsken och lyfter ur sonen ur stolen!!!! ha den du!

Sen går vi promenad med hunden i höstvädret (som nu är riktigt fint)  och sänder ett SMS till pappa där han sitter i båten:

"Har du fått napp pappa undrar Sigge, annars kan du få min gröna..."

får tillbaka från min man som inte alltid delar min tråkiga humor:

"har fått 2 st. Små"

tänkte då sända denna bilden till honom med texten:

"som mig då pappa", men gjorde inte det av två anledningar:

1. han kan inte ta emot bilder på sin mobil

2. vet inte om skämtet är roligt...Är det det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar