torsdag 6 september 2007

ur min gamla dagbok...i väntan på min riktiga blogg

Augusti 2006

Har kommit in i mammaledighetsträsket nu, eller träsk är det ju inte, det är väldigt trevligt faktiskt. men jag trodde inte mig va typen som skulle hamna där; fika, öppna förskolan, BVC och blöjprat med andra ur föräldragruppen. Under Augusti träfffar jag de andra mammorna från föräldragruppen fyra dagar i rad.

Fösta besöket på öppna förskolan är en egen historia, det är ju kyrkan som driver det i Rinkabyholm och jag tänkte att man måste ju ge verksamheten en chans i alla fall. Så jag och två mammor till möttes utanför och traskade in. Första misstaget jag gjorde var att jag glömde ta av mig skorna, det är ungefär som att gå på nykterhetsföreningen med en synlig fickplunta eller nåt, de erfarna mammorna tittade strängt på mig. Av med dem. Tillbaks till "mysgropen" där jag lagt Sigge och hälsa runt. Sigge hittade en rolig skallra som han greppade och han tyckte den var så rolig att han ivrigt började sprattla hejdlöst, varvid han drämde skallran stenhårt i sin egen panna. Ledsen och otröstlig. sen var det fika. Sigge blev hungrig och åt i ca 20 minuter och efter det somnade han...Sov gott och jag satt där utan barn att gulla med, och det är ju barnet som gör halva grejen på öppna förskolan liksom. Sista halvtimmen var det sångstund. Fram med kuddar, sitta i ring med bebis i famnen och sjunga fåniga visor med rörelser till. Baka baka kaka, i ett hus vid skogen slut m fl. Sigge sov och jag mimade mest (som alltid vid offentlig tvångs-sång) Efter varje låt skulle vi applådera oss själva, och efter sådär en kvarts oväsen och ett tiotal applåder piggnade min lille son till lagom tills psalmerna skulle sjungas ( är det ett måste i en kyrklig verksamhet eller) Så börjar Sigge jollra, och alla andra tror nog att den lille gossen känner igen sången och att vi är helyllekyrkliga eller nåt! Hejdå och välkomna tillbaka säger ledaren och vi ska gå hem. Sigge blir urförbannad, nu är ju han glad och vill inte packas ner i vagnen och rullas hemåt. Handlingen på Ica i Rinkabyholm efteråt utfördes under ackompanjemang av gallskrik kan jag säga. Sigge får tajma sitt nästa besök ( om det blir fler) bättre.

Börjar på babysim, kul, men oroar mig för att Sigge ska öka vattenståndet i bassängen efter våra besök, han har nämligen börjat dregla nåt ofantligt! Fast han har ju en rätt duktig läromästare i det i storasyster Samba. På BVC säger de att tänderna kanske är på gång redan, AJ, jag som tänkt amma ett par månader till....

Bokar in tid för dop första söndagen i September, blev övertalad av prästen att läsa en vers i kyrkan, huu, varför sa jag ja till det då? Sigge ska döpas i min gamla dopklänning, en virkad historia, så nu har jag suttit och sytt i mynt i den (en traditon som tydligen ska ge lycka) och broderat namn och grejer, jag är verkligen kass på att brodera, får väl säga att jag låtit Sigge hjälpa till om nån kommer med synpunkter! Tårta och fyra sorters kakor blir det, så ugnen har gått varm. kokostopparna blev av mindre toppig modell, kommer kalla dem kokosflarn tror jag och havreflarnen flöt ihop helt, så dem klippte jag runda och fina, men va fasen, folk får väl hålla tillgodo när det bjuds!! jag har aldrig varit nån superbagare. Bullarna och drömmarna är det väl inget fel på i alla fall och kolakakorna har jag fått gömma nu så de inte ska bli uppätna tills söndag, har nämligen en kolakaksfantast i huset....

blöjbytepaus nu! det mullrade här i knäet på mig, och jag tror inte det var lokal åska!

återkommer....

Tillbaka, kan andas ut igen....Ja själva innehållet i blöjan står jag ut med, det är ingen fara (än så länge i alla fall, så länge man ammar är man ju förskonad) men tvättservetterna! HU, jag som tyckte jag gjorde ett kap när jag köpte dem för 9:- paketet på tältvaruhusen i Köpingsvik, köpte två stora packar. men jag fattar priset nu. Tillverkaren har försökt med taktiken, om vi låter servetterna lukta illa, så känner man inte bajslukten...ingen genial ide om ni frågar mig. 

Sigge blir en tumkille, Suger på tummen nu och river sig eftersom han promt ska ha de andra fingrarna i ögonen eller klösande om näsan, och vi som ska till fotografen nästa vecka. Får man ha vantar på barnen i Augusti? Och så blir han förbannad när nappen ramlar ut, för sedan han lärde sig suga på tummen har han glömt hur man suger på nappen ( olika sugteknik tydligen) och så tappar han nappen typ hundra gånger i rad.....Så vårt barn får man hålla i nappen på när han ska ha napp...Jag fattar varningstexten på napparna " får absout inte bindas fast runt barnets huvud". Först skrattade jag åt den, men numera kan jag fatta att man kanske tycker att det är en genial idé kl 4 på morgonen när nappen ska in för hundrade gången, att hämta eltejpen eller hushållssnöret. men jag har tänkt på glasögonbågar till nappen, vad tror ni om det, borde inte man kunna ta patent på det, napp med bågar från Gucci eller Dior eller nåt.... man kan ju göra dem lite elastiska så nappen åker ut om barnet kräks........ Ska ta kontakt med ett stort italienskt modevarumärke tror jag, kanske blir stenrik.

Vi åker på semester också. Varberg, Halmstad, Göteborg. Bodde på hotell med lille Sigge. hotellet såg så mysigt ut i broshyren från artonhundratalet med tinnar och torn och allt, och det var fint, men vad stod på första sidan i hotellpärmen då? Att det fanns ett spöke som vandrade runt på hotellet.... Tror ni jag var avslappnad när jag skulle amma mitt i natten eller?

Liseberg hann vi med också, vann 4 kg godis på lotterihjul. Bara att lasta på barnvagnen och köra hem. Perfekt, man kan verkligen lasta mycket på vagnen.

Förra veckan var vi på guidad tur i Borgholms slott, klockan halv ett på natten. guiden var måttligt berusad och berättade samma saker om och om igen, på bred öländsk dialekt, men ändå...Fladdermössen flög över huvudet på oss (på en tjej landade de faktiskt i håret) och värmeljusen var enda belysningen i fånghålorna och vinkällaren.... min kompis Johan, som är arkeolog, hade sin 30årsfest där. och hade eldslukare och allt. häftigt. Festen höll på tills sent, men jag tror inte grannarna har klagat......

För att summera sommaren så har den varit bra, vi har inte tagit det speciellt lugnt. Sigge har varit med om det mesta. Men det är klart han måste lära sig vilken familj han kommit till.

Har också bokat tid i september för att göra ännu en vettig investering, ska lägga in en tusenlapp i armen tänkte jag (efter att ha grävt ner tiotusentals kronor i vårt källargolv (avloppet)) . Jag ska till MVC igen och sätta in p-stav, eftersom det enda andra alternativet som jag kunde tänka mig var piller som ska tas med viss regelbundenhet. och eftersom jag inte är det mest regelbundna människan i universum, och om möjligt än mer virrig med amningshjärnan just nu, så litar jag inte på att jag kommer komma ihåg att ta tabletter vid samma tidpunkt varje dag, så nu ska jag bli chipmärkt med stav istället. Kanske jag kan be vetrinären göra det istället, med deras chipmärkningsmaskin, det kanske blir billigare? Jag har ju nästan stamkundsrabatt där, hos veterinären, fast det borde jag ju ha på MVC också efter alla mina besök där.

Skrivet av Fru Olin, mjölkproducent

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar