måndag 17 september 2007

köksäventyr och bröllop ur min gamla dagbok i väntan på min riktiga blogg

Maj 2007

3/5

Min förbannade visdomstand dras ut. Utan några problem. Jag blir förvånad. Så fort jag ska göra nåt sånt så brukar det alltid strula nämligen. (sist jag opererade bort en tand slutade det på vårdcentralen eftersom tandsköterskan skar sig på skalpellen som använts på mig, och hennes försäkringsbolag krävde att jag skulle ta prover för blodsmitta) Det gick på tio minuter och väldigt smärtfritt. Skönt! Jag som faktiskt gått och oroat mig lite för det också. En väninna (som är gravid) hade skrämt upp mig innan. Och sagt att det var det “värsta hon varit med om” att dra ut en visdomstand. Värken efteråt skulle vara hemsk. Detta sa hon till mig någon timme efter att ha sagt:

“ jag fattar inte varför folk måste skrämma upp oss gravida med hemska förlossningsberättelser. Innan man blev gravid hörde man aldrig de där hemska historierna, men nu när det inte finns någon återvändo ska folk skrämma upp en, men du har varit snäll, du har bara berättat positiva saker från din förlossning”

Sen vräker hon ur sig det där om tanden, när hon vet att jag ska operera bort den veckan därpå!

Jag håller med henne om den där skrämselpropagandan man ställs inför som gravid. Man hör aldrig om sån smärta, blodförlust eller sprickningar som när man själv strax ska föda barn. Vad får folk ut av berätta sånt? Jag vet att det inte var av elakhet hon skrämde upp mig angående visdomstands-bortdragningen, fast jag tycker den omedvetna dubbelmoralen är lite komisk…..förlåt C att jag hänger ut dig så här på bloggen..jag vet att du säkert kommer läsa det här...du är förlåten tusen gånger om. jag har säkert sagt dumma saker till dig me!

25/5

här är det snorigt igen..men annars på topp!

Hemkomna från Gotland i söndags, vi var bjudna på bröllop på gotländskt vis. det var trevligt. åkte över redan på onsdagskvällen och båten var knökfull. bodde hos en kompis till Lenny och hans familj. de bor två mil norr om Visby. Vandrade runt i Visby, såg helikopteruppvisning, fich en gratisrunda på Kneippbyns sommarland.

På lördagen skulle vi bege oss till kyrkan.Eftersom jag är en velig personlighet hade jag ju inte kunnat bestämma mig för vad jag skulle ha på mig utan hade sex kläduppsättningar med mig. Mannekängade hela förmiddagen för familjen (som nog var trötta på mig till slut) - tog till slut det sonen ( på tre år) tyckte var finast... ( ja mamman i huset gillade det också bäst) så jag hade beige retro-klänning med kritstrecksränder, svarta leggings och kavaj. Eftersom jag lyckats klä på mig inom utsatt tid så beslutade vi att ta en kaffe innan vi körde mot kyrkan ( vilket leder till att man blir något kissnödig lagom till vigseln - ingen bra ide) dessutom var jag halvt handikappad resten av resan (och dessutom ett par dagar här hemma också) efter att ha sträckt mig på nåt sätt i högra delen av ryggen (säker pga allt intensivt kläd-provande) . kunde knappt gå, bära Sigge var det inte tal om....hu, är det åldern som sätter in eller? 

I kyrkan var det smockfullt och Sigge var den ende som skrek. precis i samband med första solosången. Han drog nämligen huvudet i kyrkbänken, som han skrek då. men vi hade laddat med Bamsebok i hyllan där vi ställt våra psalmböcker och full vällingflaska. när man dessutom får leka med mammas motljusskydd till kameran, (vilket annars är förbjuden leksak) - då glöms det onda bort. Själva skriket kan ju också varit ett missnöjesskrik pga att han inte gillade sången - för den var förfärlig - jag hade nog gjort det bättre själv. Och människan sjöng tre gånger och lyckades förstöra tre fina sånger inom loppet av 20 min, det är bra jobbat... på festen blev vi bordsplacerade på olika bord, Lenny och Sigge på ett och jag på ett annat. Sigge hade tom egen stol och egen förrätt - "böcklingtoast med rädis-symfoni.." ( annat än sempers barnmat på burk) ..´Lenny säger innan vi sätter oss? "ska jag låta honom äta det här eller? jag tittar på mackan och säger: "dela mackan i småbitar och ta bort lite utav röran på så går det nog bra." Sen sätter vi oss och käkar. Dessutom har även Sigge en dam till bordet, en liten Elin på 13 månader. Hon åt jättefint med gaffel och sked......Sigge glafsar i sig maten med händerna, och då är vi glada...han har nämligen försökt äta med fötterna rätt ofta nu på sista tiden...så händerna är helt ok....Pappan till lilla Elin säger tröstande till Lenny "det händer mycket på en månad ska du veta"......

Nu vet ju ni vad jag gillar fisk, men självklart åt jag för att vara fin. Men i första tuggan fick jag typ två ben och lika dant i andra. så jag spottar ut dem och lägger på tallriken såklart - ben kan man väl inte äta. Men ser ju att ingen annan gör det, man ska tydligen hålla god min och äta dem , så att magsäcksbakterierna kan leka plockepinn eller? så resten åt jag upp, och hoppades att Lenny hunnit smaka själv innan Sigge satt i sig ett helt böckligskelett.... Börjar småprata med folket runt mig, bara societetsfolk. mannen på min vänstra sida, ca 60 år presenterar sig med att säga "hej jag heter X och jag äger Gotlands största turistanläggning" ( kul för dig liksom) "hej jag heter Eva och jag äger sonen med fiskbenen utstickande ur munnen där borta" tänkte jag säga....

Sen var det tal och spex och tal och servering av gotlandsdricka ( DRICK ALDRIG DET, ni kan lika gärna blanda nyponsoppa och öl hemma i mixern) Och lagom till varmrätten kom in bröt Sigge ihop igen... Lenny går ut och missar serveringen och halva förrätten. jag tar över och missar andra delen av middagen. Fast det gjorde inget för det var gotländsk mat: LAMM ( otroligt söta levande, men oätliga på tallriken och man inte gillar att småäta på sina ullkläder hemma, det smakar som det luktar när man tovar.....bara tvålen som saknas) potatisgratäng sås och sallad. inte mat i min smak... Men potatisgratängen var Grymt god, så jag åt massor av den. Sen var det saffranspannkaka, ( och min uppfattning är att lussebullar ska liksom var gjorda av deg och inte serveras i pannkaksvariant med grädde och sylt) så tyvärr var det ingen meny i min smak... Om nu snälla brudparet skulle råka läsa detta, så är det endast mitt fel att jag skriver så här. Jag vet att fisk är jättegott och att lamm är delikat, men min smaklökar har inte lärt sig det ännu bara….mitt musiköra är också ganska analfabetiskt, så sången i kyrkan var säkert jättefin. Men hammaren och städet inne i mitt inneröra förmedlade inte det till mig i så fall……TUSEN TACK i alla fall världens vackraste brudpar.

Resten av bröllopet bestod av tal och spex och servering av gotlandsdricka, brudvisning ( bruden visar upp sig för byborna som samlats utanför lokalen, serverar dem gotlandsdricka och salta gotlandskringlor (hu). dans och jazzband ( jättebra band verkligen, jag är inte så glad åt jazz annars men de var toppen). jag sätter mig med Sigge för att gömma mig för X med turistanläggningen ( eftersom alla blivit uppmanade att dansa med sin bordsdam..) och hur dansar man till jazz???

Ja det var ett trevligt bröllop.och på söndagen åkte vi hem. hann inte mer än hem förrän telefonen ringde...Bröllopsinbjudan. !! 25 Augusti och dessutom förfrågon om jag och Lenny vill agera toastmaster och toastmadame...kul, men pirrigt?? ...vi tackade ja med reservation för att inte behöva ta ton...... ( hela släkten till brudgummen och halva kompisskaran till bruden sjunger nämligen.... ) så sånguppdragen får delas ut bland de sångkunniga....skönt..

Denna veckan har betått i snortorkning av son, presentshoppande inför vår egen bröllopsdag (igår) sonens födelsedag, mors dag och mammas födelsedag...mycket nu.

Sen har jag dessutom knepat på en inbjudan som ska skickas ut till många vänner... en måla om huset fest med äkta kock. Skrev en dikt i inbjudan som jag tyckte var lite kul

Hallå vänner!!! Boka upp 4-5 Augusti redan nu!!!!

Nu är det snart dags att se rött!

Huset vårt är ju solblekt och nött.

Ni bjuds nu in som ärad gäst,

Till Olin`s Måla-om-huset-fest.

Vi hyr oss en sky-lift och fixar en (äkta) kock,

Samlas på morron och öppnar färghinkens lock.

Sen penslar och målar vi i rött och i vitt,

Och umgås och snackar om datten och ditt.

En lunch sen det bjuds och då tar vi en rast

Och äter och vilar utan stress eller hast!

Sen målar vi åter tills kvällen når hit,

Då doftar från grillen en smarrig köttbit.

Ölflaken öppnas, vinkork dras opp,

Mat smakar bra för en arbetar-kropp!

Sen startar vi upp ett riktigt kalas

Som börjar vid drinkbordets flaskor och glas…

VÄLKOMNA.

Får se hur många som kommer….

31/5

Sigge har fyllt ett.

Först hade han ett litet kompis-kalas i mitten av Maj. Där alla andra ettåringar bjöds in till gemensamt kalas. Alla hade med

en present för max 50:- och så la vi alla i en hög och så fick barnen dra varsitt. En bra variant om man vill slippa gå påen massa ettårskalas. En tårta hade vi såklart också.

Det riktiga födelsedag-kalsaset avlöpte utan katastrofer..ingen brasa i ettåringens hår (vilket hår förresten) när ljuset skulle blåsas ut. tårtan täcktes däremot med ett lager saliv vid själva blåsningen.. men så ska det väl vara på ett ettårskalas.. Jag bakade inte

en kaka själv utan var kompis med ICA och köpte rubbet, åh så skönt!!

Fick tag i en biljett till Springbreak-konsert i slutet av Maj, kände mig som en tonåring där jag satt och drack en öl på parkeringen med vännerna, åt pizza i kartong och stod och lyssnade på konserterna.. Melody Club var jättebra....men sen åkte vi hem, var hemma halv elva...( där kände man sig inte som en tonåring).

När jag städar i köket hittar Sigge ett nytt ställe att sitta på. I köksskåpet. Han upptäcker också ett nytt ställe att dricka på om man är törstig. Där finns alltid vatten, slipper man försöka kommunicera med mamma också, bara att hämta. Samba driker ändå aldrig upp allt! Mamma Olin blir mindre glad………usch

 

Gick till fotografen med Sigge för ettårsfotografering, han poserade som en riktig stjärna. Bilderna blev kanon!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar