tisdag 11 september 2007

ur min gamla dagbok...i väntan på min riktiga blogg

November 2006

Vi stöder just nu tvättmedelsindustrin för fullt med all tvätt som produceras i ett hem där man har en halvårsbebis som äter puréer av alla de slag, samtidigt som barnets magmun inte är mogen ännu utan hälften av allt som passerar strupen kommer i retur.... Tvättstugan är numera mitt andra hem. De andra mammor som vill komma hit och fika kanske kan komma dit? så kan vi fika där nere istället, det är till och med rätt varmt där nu (när tumlaren är igång). vi kan duka upp med kakor mellan tvätthögarna…

 

Själv har jag varit i Polen med Sigge och mina föräldrar. Fick gratisbiljetter på färjan från Karlskrona till Gdynia och en dag i staden. När jag var framme i Gdynia insåg jag att Gdansk och Gdynia inte är samma stad. Alla fina bilder jag sett var från Gdansk! Gdynia var grått, kallt och ganska trist. Men jag och mina föräldrar och lille Sigge hade det ganska bra. Vi handlade lite, tittade i hamnen och fikade på ett jättemysigt fik. Det var trevligt ända tills någon narkoman-typ började förfölja oss inne på en sunkig tågstation (där vi gått in för att värma oss). Vi hittade snabbt en taxi och åkte till färjeterminalen för att slippa puckot! Handlade en hel del dricka i bordershopen. Bra priser där! Man känner sig som en riktig ansvarsfull mamma när man rullar ut en barnvagn lastad med 3 ölflak, massa spritflaskor och en klirrande ryggsäck samt en bebis i bärsele på magen......

Sigge har haft öroninflammation också - (dubbelsidig såklart.) pencillinkur. inte kul. särskilt inte när hälften kom upp hela tiden.

Även jag blir sjuk. Vaknar en morgon med superont i halsen och hela svalget fullt av vita prickar. Är övertygad om att jag fått halsfluss igen. Går till doktorn, men denna gång var det ”bara” en kraftig virusinfektion i hals och svalg. Fy för virus!

Annars babysimmar vi (när inte Sigge eller mamma är sjuk), går på babycafé ibland (när jag blir med-dragen) och går prommisar!! Vi tränar också för fullt på att få bebis att rulla, men det är inte av intresse tydligen. min son är av åsikten att "jag ligger bra här" och agerar mest lat padda på golvet.... men ja, ja det kommer nog det också!

En morgon vaknar Sigge och gråter i sin säng. När jag kommer dit ligger Sigge i en blöt pöl och blöjan på golvet! Inga fler nätter utan pyjamas alltså…..

Sigge lyckas få ur ett par droppar ur nappflaska för första gången, men inte mer än så…alla andra barn kan ju dricka ur flaska, varför kan inte min son det då? Och nappen kan han inte heller suga på längre, har glömt bort hur man gör.

Vi ska montera ur oljetanken, en firma kommer och sågar och för en massa oväsen. Vi flyr hemmet, men det luktar sen i flera dagar efteråt! Eftersom det är massa olja kvar kommer vi på kvällen innan att vi kanske ska ta den tillvara istället och sälja den (än att den går till firman som säkert tjänar pengar på den) så Lenny pumpar ur hundratals liter för hand och vi tjänar tvåtusen på det! Bra timpenning, men Lenny hade måttligt ont i armen sen…..

Sigge får bada i diskhon som omväxling till den blå plastbaljan från ikea. Han är salig!

Går på mitt första barn-klädparty. Fina kläder men hutlösa priser! Är så trött på märkeshysterin. Vet för många föräldrar som går till öppna förskolan med den egentliga anledningen att visa upp de nya kläderna de köpt på PO.P eller MeandI. Jag tar på Sigge ärvda kläder i protest när jag går dit. Hel och ren är mitt motto! Han är söt i vad han än har på sig. Jag trycker upp fräcka underbyxor med texten ”för söt för PO:P” och en body med ”jag klarar mig utan PO:P” , när han vuxit ur dem säljer jag kläderna på Tradera och det finns tydligen fler som delar mina åsikter för de blir sålda. I och för sig inte till något höjdarpris, men anledningen är troligen att de som budar på de kläderna inte anser att de vill lägga ner en förmögenhet på barnkläder….

Själv köper vi en superhäftig gammal gåstol i trä som Sigge ska få i julklapp. Vi ska måla om den och skriva SIGGE på den. 50:-fick jag ge och en hundring i frakt. Ett kap!

Vi ska ge bort såna där traditionella fotoalmanackor i julklapp och tar redan nu kort på Sigge som tomte! Han är så söt!

Jag börjar få lite tid över att fotografera igen nu, och kameran är ofta en trogen följeslagare på barnvagnspromenaderna. Det är så perfekt att ha den under vagnen. Slippa bära den.

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar