torsdag 11 december 2008

Herregud......favorit (eller inte) i repris!!

Jag minns med FASA tillbaka till den komiska julen -06, och hoppas att den stundade ska vara annorlunda.. kopierade in det suuuuperlååånga inlägget från den otraditionella julen:

December 2006

.Första julen som en riktig familj - så mysigt det ska bli, det var så man tänkte. Så fel man kunde ha. Hela december -06 var lite som ett skämt på nåt sätt….

 Sigge gör comeback i sitt babygym. Skulle precis plocka bort det, men då vill han sitta upp och leka i det. Ok det får vara kvar ett tag till!

Första dan i månaden blir jag magsjuk, spyr som en kalv. I två dagar är jag dålig, sen blir Sigge magsjuk, Lenny efter det och sedan mina båda föräldrar. Jävla magsjuka! Räckte det inte med alla november-sjukdomar

Det räcker inte med att vi är sjuka, hunden blir också sjuk. Hennes sköldkörtel lägger av, det blir åtskilliga veterinärbesök och apoteksvisiter. Dessutom blir hon också magsjuk och ska ut och kräkas flera gånger natt som dag. ( kan hundar bli smittade av människor eller?)

Trots sjukdomar åker vi och hugger vår julgran själva. Sigge är med i skogen, klart han ska vara med också och välja!

Vi bakar pepparkakor och lussekatter, klär ut Sigge till stjärngosse på Lucia så att han får lussa för far- och morföräldrar. Han är måttligt road av att ha en fånig strut på huvudet, den har jag dessutom knåpat ihop själv. Men jag tycker han är så söt!

Jag går på anställningsintervju och får nytt jobb - en heltid äntligen. Det känns kul, men lite overkligt. Jag ska ju vara föräldraledig ett bra tag till. Så direkt efter att jag skrivit på anställningspapper fick jag fylla i ledighetsansökan.

En ny dator som vi beställt kommer, med en en extern hårddisk. Där skulle vi lägga back-up på allt sånt vi hade i gamla datorn. Men den gamla datorn krashar en vecka innan den nya kommer! Bortblåst var en MASSA saker. Mest musik……FAN, kunde den inte hållt en vecka till? Så nu har vi inte mycket att lägga på den stora hårddisken vi köpt!

Jag lyckas slarva bort mitt Visa-kort i julrushen. Typisk mig. Spärra kort och vara utan betalkort när man ska handla alla julklappar.

Sigge har precis hämtat sig från magsjukan när han får öroninflammation - igen! Stackars liten.

Vi äter julbord med Lennys jobb, och har barnvakt för första gången på riktigt. Det går jättebra! Nada problema! skönt!

Med en vecka kvar till jul får Sigge en julgran i sitt rum, vi lägger julklappr under och klär granen jättefint! Mysigt är det och det luktar riktigt juligt i hans rum. Men vår stora gran får traditionellt vänta till dan före dopparedag, det är då vi brukar ta in den!

Den 18/12 går Lenny till vårdcentralen för att han befarar att han fått en vaxpropp i örat. De spolar ut världens största propp. Men det räcker inte med det. Det börjar värka i örat och efter att ha gått här hemma envis med värk går han tillbaka till läkaren igen. Läkaren misstänker någon konstig variant av infektion som jag inte ens minns namnet på, nåt på M i alla fall. Han sänder Lenny till öronjouren och därifrån kommer Lenny hem med mastodontkuren antibiotika. Det är första gången i hans 30åriga liv som han äter det. Det hjälper inte ett dugg. Fredagen innan jul (den 22/12) ligger han i gästrummet och skakar för att han har så ont i både öra, nacke och huvud och är nästan inte kontaktbar. Jag tvingar honom ringa öronjouren igen. Men de har stängt för jul så han får åka till vanliga akuten istället. Och blir väl inlagd! Han ska opereras dan därpå, dan innan julafton.

Hastigt och lustigt åker jag upp till honom för att hälsa på och glömmer att stänga till Sigges rum. Vår hund som levt på svältkur pga sin magsjuka som varat i en vecka snart är uthungrad och går på alla 20 julklapparna som ligger under granen!När jag kommer hem ligger det julklappspapper och snören överallt! fotokalendern som lennys pappa ska få är tuggad i hörnet, kusin Felizias hårband i trasig rosa ask, mina föräldrars spel trasigt, fågelns julklapp uppäten (jo pippin ska också ha julklapp). sigges träbyggklossar tuggade......... ramen till sigges gammelfarmors fotografi av Sigge helt massakrerad…Så det var bara att slå in allt igen i blått presentpapper, (julklappspappret är slut). byta ram till fotot och sno ramen från Lennys syster vi fick förra julen ( det märker väl ingen) och lägga dem under granen igen....

julen är väl härlig.

Dan innan jul fick mannen permission fram på dan och kom hem efter det att de skurit hål på trumhinnan och sugit ut diverse olika vätskor. Vi kokte knäck (vilka

aldrig stelnade sk flytknäck, hört talas om det, ätes lämpligast med formen kvar), ugnsbakade skinkan, julstädade hela dagen ( Sigge hjälpte till), slängde upp julgardiner och tom sydde nya..... Lenny bar in den gigantiska granen och

pyntade den med röda kulor och glitter. Jag tog kort på honom med kanyl och bandage runt ena armen och blått plast-sjukhus-band runt andra när han pyntade den. Kanske ett kort att skicka som julkort nästa år istället för de traditionella med barn i tomteluvor? vi kokte gröt också, och sen satte vi oss och såg film på kvällen innan min man var tvungen att återvända till sjukan. så det blev julstämning här i alla fall, fast trött var man ju.

Jag inser att det kommer bli en annorlunda jul detta Sigges första år:

med halvstrypt boxer ( jag är så trött på henne just nu, nån som vill ge bort en hund i julklapp till nån med stor portion tålamod ?)

med nyopererad man hemma på permission från sjukhuset

med blåa julklappar

med knapert julbord pga tidsbrist

utan julgodis pga tidsbrist

och i ostädat hus pga tidsbrist

och UTAN SNÖ

Julaftons morgon var vi bjudna till svärmor på grötfrukost. mysigt! efter det åkte jag o sigge hem och Lenny åkte upp till sjukan där han fick medicin och såg Kalle i sjukhussängen. Jag får veta att en släkting hittats medvetslös på förmiddagen i sitt hus. Fyra dagar innan sin 95-årsdag. Inte så kul. Hjärnblödning och förlamad i högra sidan. stämningen sjönk ju lite.....

Men mina föräldrar kom hit, julbord åts och jultomten kom på besök. Sigge tyckte han var komiskt lik sin mamma och bara skrattade åt honom. bakom det blå pappret dolde sig diverse julklappar. Men mina föräldrar utökar julklappsbeståndet över Sigges gran till den mild grad med paket i julklappspapper att inga blå-blommiga paket sticker fram och tar bort jul-känslan.....bla fick jag en gammal super8film som mina föräldrar spelat över till dvd från när jag var liten- kul att ha nu. Lenny får sen åka upp till sjukan igen.

Juldagskvällen var det ölandsbesök, firande hos lennys pappa. Där kom tomten på besök igen, men denna gången var han skrämmande. Sigge bröt fullständigt samman och grät nästan hela vägen tillbaka i bilen också. (Tydligen var inte denna tomte lika snygg som den förra).Lämna mannen på sjukan igen, hem och sova.

Annandagen var väl relativt lugn, Lenny hade blivit sämre , han opererades omigen, denna gången under narkos eftersom den första öppningen av trumhinnan inte var tillräcklig. jag hälsade på honom på sjukan. Köpte med mcDonalds upp eftersom han inte var jättesugen på vad som bjöds för dagen: LUTFISK, efter operationen.

27 december började jag fylla år!(vilket jag sen gjorde i ytterligare 3 dagar) Lenny blev utskriven, med diverse starka piller och sjukskrivning. Jag bakade för fullt, min farbror kom på oväntat besök.

På natten till min födelsedag sen fick vi nattligt besök, vännerna kom och sjöng och uppvaktade med hemmagjort fia-spel med 16 foton på bara mig på alla spelpjäser (i 16 olika stadier av onykterhet), p-bot på bilen och handikappskylt på garageuppfarten. (de tyckte det var jättekul att jag i somras fick p-böter pga att jag råkade stå på handikappplats på en nästan tom parkering, när jag skulle in och köpa ”billiga blöjor”, - de blev svindyra blöjor kan man säga)

28 december handling och firande. släkten kom och jag fick fina presenter. Lenny hade köpt mig en digital systemkamera - han är ju inte klok! Sigge är tidningskändis också! En reporter har varit och tagit kort på Sigge och Lenny för ett reportage i Ölandsbladet om Lenny och fotbollen. Sigge är med på kort som pappas största supporter!

29/12 var det också folk i massor här, öppet hus på kvällen och firande till långt in på natten. Höll på att krocka med bilen när jag skulle köra efter tårta.Tutade på den andra bilen som fått sladd och hamnat i diket och körde vidare och kom långt senare på att jag kanske skulle stannat och sett hur det gått, fast bilen bakom mig stannade och jag får skylla på kombination av amningshjärna (tillfällig) och förvirring (av kronisk art)

30 dec fyller Lennys bror år. så då träffade jag hela Lennys familj igen, som om vi inte setts tidigare i veckan! Sigge ställer sig upp i sängen första gången, jag tar en massa söta kort på honom, på ett av dem tycker min pappa att han liknar

 Fredrik Reinfeldt. Jag hoppas det inte är sant.

Nyår firade vi hemma med vänner och god mat. Trevligt! Sigge tyckte raketerna var fräna..

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar