måndag 15 december 2008

TaJkon- BaK

jo, jag beslutade ju mig för att baka lite förut.

satte en halv sats lussebullsdeg på jäsning, och gick för att duscha under tiden. 30 minuter senare har inte degen jäst nånting.....trots att jag verkligen varit försiktig med att inte ha för varmt degspad (har gjort det misstaget innan).

vänta och se lite då tänkte jag, och gjorde mig lite lunch under tiden, tomat och mozarellasallad...mums.... kollade degen igen. Nä! jätteliten!

beslöt snabbt göra ny deg, var ännu mer noggrann denna gången med degspadet. satte på jäsning.....

satte mig med försäkringarna under tiden...hua vad svårt och tråkigt det där är...

30 min senare har den nya degen jäst..............ingenting!!! helt sanslöst!, men den första har dubblat sig i storlek, så jag beslutar att använda den! kavlar ut den och ska värma smöret till fyllningen liiiiite i micron, men glömmer bort det där inne medan jag letar efter den vita chokladen...så den smälter nästan helt.....

jaja. hade bara sån snabb-block som man ska värma i kokande vatten i 5 min och sen trycka ur som en sprits...så jag värmer och rör sen ihop smöret med chokladen och brer ut! toppen!!! så ska jag bara ha kokosen då............INGEN KOKOS!!! nej... då blir det ju inga lussebullar med choklad och kokos....nej, får köra utan. rullar ihop degen och skär bullar...som jag ska lägga på plåt..

Får inte ut nån plåt ur lådan under ugnen. den sitter FAST, helt stenkört. går inte. flyttar hela spisen när jag försöker....svär som attan. tittar på klockan, måste hämta Sigge på dagis. lägger upp bullarna på bakplåtspapper, stoppar in Samba i bilen, så hon inte äter upp bullarna. hämtar Sigge. kommer på att jag MÅSTE till apoteket också  för hans astma-medicin är slut. men har glömt plånboken hemma.

Hem. släpper ut Sigge ur bilen, han börjar leka med sin ute-traktor medan jag går in efter plånboken. sen vill han INTE åka bilen! blir jättearg, gråter hela vägen till apoteket. Men blir sen glad. följer med in, fixar medicinen och vi kör hemåt.

hemma väntar jästa bullar och deg nr 2 har nu blivit jättestor och fin (seg jäst helt enkelt???) berättar för Sigge att vi ska baka. NEJ! skriker han och börjar gråta. han ska va ute med traktorn! okej, va det då! tycker jag...men då blir han arg för att det är mörkt ute! så han får komma in under protester...

jag försöker komma på ett sätt att grädda bullarna utan bakplåt..tar fram de största ugnsformarna jag har, klipper itu bakplåtspappret som bullarna jäst på och lägger dem där..penslar med ägg och skjuts in i ugnen.....

börjar baka ut deg nr 2, beslutar att göra traditionella lussekatter av den. Sigge leker i badrummet med vattenkranen, allt är blött! inser att det är jättejobbigt att inte kunna grädda mer än ca 5 bullar i taget

. och dessutom är bakplåtspappret slut! ringer grannen, ber att få låna en bakplåt, in och hämtar den. rullar ut lussekatter på smord plåt (för papper hade jag ju inte) penslar, petar i russin och gräddar!!!!

Under tiden har Sigge gjort egna bull-varianter!

Så efter mycket tid har vi nu 3 sorters lusse-bullar.

hoppas de är goda nu, när de ställde till så mycket besvär!!!

s.k. SEG-JÄST

bakar i ugnsformar med halva bakplåtspapper...

Sigges egna lussebullar, han petar i russin i dem.

mina traditionella lussekatter, av deg nr 2, på lånad plåt av grannen.

Sigge målar lussebullarna med ägg

inte så pjåkiga ändå, förhoppningsvis goda utan kokos också

Sigges variant....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar