onsdag 1 december 2010

Dag 09 – Min tro

Jag missade att temablogga igår. så jag får köra dag 9 idag istället.
Min tro?
Oj så svårt.
Vad är tro liksom?
Vikten av tro är enorm. Att tro på sig själv, på sina idéer och sin förmåga är en emormt stark drivkraft. Med tro har man hälften vunnet i många lägen. Jag har tidigare haft svårt att tro på mig själv, mina idéer och tankar, haft lite taskigt självförtroende i vissa perioder i mitt liv. På senare år har jag känt en starkare tro på mig själv.  Vilken hjälp det är, med sjävförtroende. Alla människor är faktiskt bra på olika saker. och framhåller vi det vi är bra på, och kan ta emot hjälp av andra när vi känner oss mindre säkra, då skulle många av samhällets problem lösa sig, tror jag. Sen är det lättare sagt än gjort.

Men tro innebär också religion. Vad gäller religion är jag kluven. När jag var liten var jag så till den milda grad kristen att jag slutade i  kyrkans barntimme eftersom jag nästan blev besatt av alla kristna berättelser. Jag lekte inte mamma-pappa-barn, jag lekte Maria- Josef- Jesusbarn. Jag klädde ut hunden till Jesusbarn och la honom i en "krubba" (docksäng), jag lekte att jag låg i stall och födde Jesusbarn. Jag lekte att jag var en av de tre vise männen.
Jag tror att det ligger en risk i att fostra barn i att tro att det finns EN enda rätt religion. Jag tror att oavsett vilken religion man tillhör, vad ens Gud än heter, så tror man på samma sak:
"man försöker hitta en förklaring till det ingen kan veta nånting om"

Jag kan inte säga att jag tror på en Gud. Men jag tror samtidigt inte att det är en slump att det finns liv på vår planet, nånstans ifrån måste det ha kommit. Det borde ju finnas en mening med allt som sker. Så jag tror på nåt större än oss. Nåt som vi människor inte kan härska över. Nåt som gör oss maktlösa. Ibland kan jag känna att det är det som behövs, nånting som gör oss maktlösa. Vi tror att vi står över allt annat, men i själva verket gör vi ju inte det. Livet kan förändras på en sekund. Folk kan ryckas bort ur livet, och ingen i hela världen kan veta vad som händer sen. Jag tror det finns en mening. Att det finns nån högre makt som liksom vet. Men jag vet inte om den kallas Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar