torsdag 24 mars 2011

Ett litet förtydligande ang duktigheten.

Jag är inte perfekt! jag dras med i samhällets norm att använda ordet duktig i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Jag menar INTE att man inte ska berömma barn!
Man ska överrösa dem med beröm för det de gör bra. Men ibland kan man använda andra ord, eller berömma på andra sätt. Man kan berätta hur glad man som förälder blir när barnet gör si eller så, hur bra det är att ens son eller dotter lärt sig ditten eller datten därför att.... osv. Ni fattar!

Man kan gott använda ordet duktig också, när det handlar om saker vi kan bedöma och värdera.
Alla är liksom inte lika duktiga på höjdhopp, när tävlingen handlar om att hoppa högst.

Men vi ska akta oss för att avända oss av det i fel sammanhang.
Hoppas ni fattar vad jag menar.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med!

    SvaraRadera
  2. Håller oxå med, men får jobba mycket med mig själv. Hör mig själv säga duktig för många gånger...

    /Camilla

    SvaraRadera