fredag 11 mars 2011

Man får inte va dum!

Igår åt Elton blodapelsin.
När han ätit en framför bolibompa, ville Sigge också ha. Så jag skär upp två stycken. Lägger en på Eltons redan kladdiga tallrik (han hade ju ätit en innan) och en på en ny tallrik till Sigge. Sen säger jag till Elton som står och väntar att han ska ge den ena tallriken till Sigge. Sigge sitter i soffan i vardagsrummet och väntar på att Elton ska komma med hans tallrik. Jag har delat varje apelsin i tio bitar. Så tio på Eltons tallrik och tio på Sigges.
När Elton får tallrikarna av mig, med instruktionen att ge den ena till Sigge, ropar han "Sigge, hä!"
Går ut i hallen, vidare ut i vardagsrummet. Jag hör att han verkligen ger tallriken till Sigge. Sigge säger "tack".
Det blir tyst.
Fine. de äter sina apelsiner....

Efter en halv minut kommer Sigge ut till mig i köket igen med sin tallrik.Och säger " men mamma, jag gillar inte såna här rödbetor!". Jag tittar på hans tallrik och svarar " men Sigge det är inte rödbetor, det är blodapelsiner, de är röda, men smakar som apelsiner". Sigge är skeptisk. Säger " jag vill inte smaka".
Jag tittar på hans tallrik och ser fem bitar. Frågar om han inte redan ätit några bitar.
"Nä," säger Sigge, då frågar jag om Elton tagit från hans tallrik(vilket jag rimligen borde hört pga skrik och skvaller), och Sigge svarar att "nej, jag fick bara dom här av Elton."
Går ut i vardagsrummet. Ser Elton stå och äta apelsin i godan ro, Med mååånga klyftor på sin tallrik.

Han har alltså stannat halvvägs, lassat över halva Sigges apelsin på sin egen tallrik, för att få fler. Sen gett Sigge tallriken, för att undvika att bli påkommen,,,,,
Synd för Elton bara att Sigge inte gillade apelsinen, annars hade nog ingen kommit på honom.......
Man får inte va dum!

2 kommentarer:

  1. HAhaHAha... skön stajl grabben! Säger det igen, han kommer att komma långt här i världen, vart han vill faktiskt tror jag med bestämdhet.

    SvaraRadera