måndag 14 mars 2011

inlägg nr 2

Först och främst vill jag be lite om ursäkt om jag lät tvär. Jag blev bara lite lack på statsistiken, när det handlar om i mina ögon ett så viktigt ämne.

Jenny: så sant, så sant! Jag förstår att man inte alltid kommenterar när det handlar om saker som lätt missförstås. Tangentbordet är inte alltid lättaste plattformen att diskutera.

Agnetha: Självklart ska man inte tvinga på nån nåt de inte vill ha! men jag tror inte att små barn väljer i den utsträckningen vi väljer att se det. De påverkas! inte bara av oss, utan av hela samhället, av kulturen, barnböcker, barnsånger och av självaste Bolibompa. Samhället ändras och vi kan inte längre fostra barn efter den fostran vi själv fick. Sen skrev du om att vissa förskolor blivit förbjudna att köpa in rosa slott. Det är ju bisarrt! Jag anser att man ska få köpa in hur många rosa slott man vill, dränka sig i riddarborgar eller stå med glittrande paljetter upp till halsen, bara man låter alla vara med och leka med materialet på samma villkor! jag tror inte alltid vi är så duktiga på att bemöta alla likadant. Har vi alltid samma regler, bemötande och förhållningssätt oavsett vem som leker med slottet?

Minna: kul att jag inspirerade dig! Jag, som känner dig privat vet ju att du tänker till och är medveten i ditt bemötnande!, men jag tror som sagt inte heller att det sitter i kläderna och jag är inte av den åsikten att jag tror att barnen väljer själva. Som jag skrev här ovanför så tror jag faktiskt att barn påverkas av oss att välja vissa saker, pga vad vi visar dem och introducerar dem i, på grund av hur vi bemöter dem när de agerar på olika sätt. Och den påverkan börjar inte i treårsåldern, den börjar i samma stund vi får upp ett kladdigt barn på vårt svettiga bröst. Det första vi kikar efter är om barnet har en snopp eller snippa, så vi vet hur vi ska bemöta det. det finns forsking på sånt, spännande forskning. Det finns exempel där man dolt spädbarnets kön för människor, och människorna som möter barnet känner STRESS över att inte veta barnets kön, för att de inte vet hur de ska bemöta det. Det är skrämmande om nåt, tycker jag!

Nea: nä ! jag tycker inte du ska sitta och klura i såna här frågor just nu, om det känns betungande, om du inte tycker det är oerhört intressant förstås (vilket det ju faktiskt är)! Tids nog ställs du inför dem. Och med ditt öppna sinnelag så kommer det säkert lösa sig galant! njut av din graviditet nu! Och ännu en gång grattis!

Petronella: min kloka vän och kollega! i såna här frågor är du såååå  mycket klokare än mig. Du som läst och studerat sånt här. Som har tänkt till mycket mer än mig! För jag tror det är det som det handlar om. ATT TÄNKA TILL! att fundera över sitt agerande, att blir klar över varför man gör som man gör. Att liksom inte leva i ett samhälle i förändring och stenhårt leva kvar i det bemötandet man själv fick till sig när man var barn. I dagens samhälle är gårdagen förlegad.Jag tackar för dina synpunkter och tar till mig, Nedslås tillvisso över vad du skriver angående att folk idag inte accepterar alla typer av familjekonstellationer eller sexuella läggningar. Jag var nog naiv som skrev som jag gjorde. Det var möjligen nån form av önsketänkande.

Och jag håller verkligen med dig när du skriver att " jämställdhet är ett mycket stort och viktigt ämne och säga att det inte är viktigt är att spotta på våra barns framtid!"
åh så klokt!

1 kommentar:

  1. Man får vara tvär ibland, det väcker också tankar på att vissa ämnen behöver mer uppmärksamhet. Jag har alltid gillat dina tankar, framförallt därför att jag delar så många av dem.

    SvaraRadera