fredag 30 oktober 2009

4.50

står Elton och skakar spjälsängs-spjälor.

Han skiner upp som en sol när man kommer sömndrucken och suckar åt honom.

"äntligen fattar du, kom igen nu.....LEKA" , tänker Elton.

Så tänker inte jag.

utan snarare:

"kom igen nu Elton, klockan är inte ens fem! du ska sova, jag dör om jag måste upp nu, om du får ligga hos mig på armen en stund så kanske du somnar....."

Elton bärs ner. Besvikelsen hos honom är stor, han vill leka. Jag klämmer honom mellan min egen kropp och väggen. stoppar in nappen och hoppas, hoppas, hoppas..

Oddsen att han ska somna är VÄLDIGT HÖGA, men i detta läget är jag optimist.

I två minuter. Sen inser jag mitt nederlag.

Elton tar sig upp. Revanschen lyser i hans ögon och han ska LEKA!

Vi går upp. Elton och jag leker i hans rum, klockan är FEM. Sigge sover. Lenny gick upp och la sig, tills det är skiftbytedags.

Jag hamrar på en bultbräda klockan fem på morgonen

och jag är VÄRLDENS lyckligaste människa, fast jag är lika TRÖTT som bockstensmannen borde känna sig om han vaknade nu.

Bultbrädan är kul i två minuter, vi tar fram BRIOgiraffen. Den är också kul i två minuter. Jag halvlägger mig på golvet i Eltons rum. Han tycker jag är en tråkig lekkompis och blir gnällig.

Vill inte leka mer, vi går ut i köket. Elton äter majskrokar och jag funderar på hur tidigt man kan lära bebisar klockan.

jag står ut till Elton blir otröstlig. han somnar om kl 6.40!!!

Lyckan är total. jag kryper ner i sängen igen, drar täcket över huvet och somnar om... i fem minuter!!

Då kommer tassande små fötter nerför trappan. och en treårings röst som säger

"men mamma, det är morgon nu!"

Jag slänger på min kompis Dora (ibland älskar jag henne, ibland hatar jag henne, vi har ett knasigt hatkärleksförhållande, hon och jag)

i en kvart slumrar jag samtidigt som jag hör Sigge prata om Dora, jag hör den tjatiga ryggsäcken och kartan prata, för att inte tala om den fåniga fanfaren när de där tre insekterna kommer emellanåt..

Kl 7 vaknar Elton igen, han har tagit en powernap på 20 min och vill LEKA igen!

jag leker i en halvtimme..

Sen går jag upp, väcker mannen, skickar ner honom och går upp igen.

Då somnar jag om...........som en klubbad säl.

Och Elton, han leker järnet med en trött pappa en trappa ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar