lördag 14 november 2009

Historien om den trasiga skohyllan

Igår morse, precis innan jag skulle iväg och lämna Sigge, står vi påklädda i hallen.

Sigge håller på att ta på skorna, jag är precis klar och har Elton i famnen och vi ska gå ut.

Så kräks Elton för miljonte gången. så jag går in i badrummet med honom för att torka torka torka.....

Då hör jag VÄRLDENS BRAK i hallen.

Skyndar ut för att kolla och då ligger Sigge mellan den numera trasiga skohyllan och väggen. och säger väldigt skamset:

"men....jag bara..."

och jag bara tittar på honom, säger inget för jag ser hur han skäms över vad han gjort.

Sen säger han:

"bäst vi tar med den till Vintergatan, Håkan kan laga den"

(och jag som inte har en susning om den där Håkan förstår såklart att han är vaktmästare, vilket jag sedan fick bekräftat när jag frågade på förskolan)

men jag säger att

"nej det kan vi inte, Håkan har nog tillräckligt med saker att fixa ändå"

i bilen berättar Sigge att han "stod på skohyllan och det får man ju inte"

kommer hem. orkar inte bry mig nämnvärt om hyllan, låtsas som att den inte finns. den ligger liksom i spillror i hallen.

På kvällen frågar Lenny Sigge vad som hänt med hyllan, då gör Sigge nåt han inte brukar göra, han hittar på ett lämpligt svar:

"jag tror Elton haft sönder den" säger Sigge.

Fast då lägger jag mig i och säger STOPP STOPP STANNA - här skyller vi inte på nån annan. Berätta vad som hände istället, det är mycket modigare. och då gör Sigge det, fast han skäms.......

Och i morse kommer mina föräldrar hit för att ta med Sigge hem en stund (för jag hade så grymt magont att jag ringt efter dem, men det är en annan historia) så hinner de inte mer än innanför dörren förrän Sigge bönat och bett morfar om att han måste laga skohyllan.

Jag säger att det behövs inte, men Sigge är så envis. Så de tar hem den till sig, Sigge och morfar hjälptes åt att fixa den, och köpa plugg till den i affären och allt.

Så nu står den här, hel och fin igen....

Tack snälla morfar, och Sigge! du är underbar! 3 år gammal och fixar så sakerna som du har sönder blir lagade - på ditt eget lilla sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar