onsdag 22 september 2010

Har det helt plötsligt blivit accepterat.....

...att visa offentligt vad man anser om invandrare eller?
Igår blev jag alldeles häpen, och förskräckt.

Jag stod i kön i affären, En invandrarkvinna, med slöja och långa klädnader, kommer bakom med ett gallskrikande barn i sin vagn. Hennes man ställer sig i kön med varor, medan hon tränger sig förbi kön lite ursäktande med det skrikande barnet, för att komma ut ur affären.

(som jag själv gjort åtskilliga ggr med Elton, som ju hatar vagnar och stillasittande aktiviteter).
Jag flyttar mig så att hon kommer fram, och lider lite med henne, för att man liksom vet hur det är. Det är inte kul när ens barn får psykbryt inne i en affär.

Framför mig står en pensionär! Hon flyttar sig inte en millimeter för att släppa fram kvinnan. När kvinnan ändå kommer förbi pensionären, får hon en blick som hade kunnat döda.
Sen säger pensionären till kassörskan.

" den där människan bor nära där jag bor. Barnen skriker både morgon och kväll. Och inte nöjer såna där sig med EN unge! Fyra stycken tror jag att hon har!!!"
och kassörskan blänger lika surt på kvinnan och svarar pensionären:

"ja, fy fan rent ut sagt!"

Sen betalar pensionären och går.

Och jag blir alldeles häpen. Är det liksom helt plötsligt legitimt att vara främlingsfientlig.
Jag kanske är naiv, men jag tror faktiskt inte folk säger så om mig när jag ursäktande tryckt mig ut med Elton illskrikande från en affär. Då är det snarare medlidsamma blickar jag mötts av, från andra människor som vet hur det är, från pensionärer som minns hur det var......
Men på ett sätt hoppas jag att just denna pensionären och denna kassörskan som jag såg i affären igår, hade sagt samma sak om mig.

Men jag tror faktiskt inte det.

Nu i efterhand ångrar jag att jag inte sa nåt i stil med:

"ursäkta, men om ni har särskilda krav för vilka kunder som är välkomna i er butik, tycker jag ni ska sätta upp ett tydligt anslag om detta vid entrén...."

Om ni är intresserade av vilken butik i Kalmar som har en så trångsynt kasssörska kan jag berätta att det var ICA Magneten i Lindsdal.

7 kommentarer:

  1. Usch! Jag blir så ledsen, va är det för fel på folk! Synd att du inte fann dig tillräkligt snabbt för att säga nått. Jag tror dess värre att du har rätt, dom skulle troligtvis inte sagt nått om det var du

    SvaraRadera
  2. Lindsdal var ju och är väl fortfarande ett blöjnazistnäste så helt otippat är det kanske inte.

    SvaraRadera
  3. idioter finns det gott om......

    SvaraRadera
  4. Ja ... haha då är jag en sådan där svennemänniska då.. har ju hopplösa barn som tjatar och skriker från morgon till kväll och till råga på allt har jag inte lärt mig efter de första två utan skaffade en 3:e

    usch fy trist att höra!

    SvaraRadera
  5. Är det möjligt? I min butik? Trist som tusan. Jag tycker nog att handlaren tomas.ohlstrom@supermarket.ica.se borde få veta vad som hänt.

    SvaraRadera
  6. Jag tänker inte ursäkta kassörska för det hon gjorde. Men det finns kanske en förklaring för varför hon uttryckte sig så. Jag har ju inte varit där och hört så det är svårt. Men jag kan tala av egen erfarenhet med kunder att ibland är det lika bra att hålla med annars blir man aldrig av med dem för då har man gått in i en dissussion som kan vara svårt att ta sig ur. Sen betyder det inte att man håller med. I detta fall var det väl ett illa valt tillfälle att säga så. Jag brukar hålla mig till att religon och politik diskuterar jag inte. Och kassörskan kunde ju faktiskt sagt att hon/han inte tänkte kommentera det hela. Man måst vara proffisionell i sitt yrke! Malin

    SvaraRadera
  7. Var med om en "kul" grej i samma butik för nåt år sen.
    Jag hade fört över pengar till fel konto och ovetandes om detta åkte jag efter jobbet och skulle handla. När jag med lång slingrande kö bakom mej skulle betala gick inte mitt köp igenom jag frågade kassörskan om jag kunde ställa mina varor och hämta pengar hemma? det ska väl tilläggas att jag handlar i butiken dagligen och flera gånger varje vecka av samma kassörska.Men det gick inte jag kunde inte ens lämna mitt körkort som säkerhet. Det enda som kunde göras var att lämna varorna åka hem och hämta pengar och börja handla på nytt. Bakom mig står Muhammed en människa jag aldrig träffat förut och säger;Jag kan betala dina varor, men säger jag det är flera hundra kronor... ja säger Hassan du kan lägga ett kuvär med pengarna i förbutiken med mitt namn när du hämtat hemma. Ja så kan det gå Tack snälla Muhammed!!!!!

    SvaraRadera